مخالفت تولیدکنندگان با درج قیمت روی محصولات
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در حالی که دولت در بخشنامه ای بخشی از صنایع را مجبور کرده اند که روی برخی از محصولاتشان قیمت درج کنند؛ صنایع شوینده و لوازم خانگی با ارسال نامه به وزارت صمت خواستار لغو یا تعویق اجرای طرح درج قیمت تولید‌کننده روی محصولاتشان شدند. مسئولان دولتی در یک ماه گذشته اعلام کرده اند برای مقابله با گران فروشی و کنترل قیمت ها بخشی از واحدهای تولیدی باید روی یکسری از کالاهایشان قیمت ها را درج کنند مصوبه ای که به اعتقاد کارشناسان بخش خصوصی گم کردن راه است. براساس ابلاغیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، انواع آبمیوه، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت و مایکروویو از ۲۷آذرماه به درج قیمت تولیدکننده مکلف شده‌اند. در مرحله دوم اجرای این طرح، سازمان حمایت با ارسال نامه‌ای به انجمن صنفی تولید‌کنندگان لوازم خانگی ایران، انجمن صنایع سلولزی بهداشتی و انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی، دستورالعمل درج قیمت تولید‌کننده روی این محصولات از 4دی ماه را به تولیدکنندگان ابلاغ کرد. از 19دی ماه نیز واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، سس، رب، کنسروها، ترشی‌ها و ماکارونی به درج قیمت تولید‌کننده و وارد‌کننده روی محصولاتشان ملزم شدند.
 
اما در مواجه با این مصوبه تولید‌کنندگان لوازم خانگی ضمن خودداری از درج قیمت تولید‌کننده روی محصولاتشان، با ارسال نامه‌ای به وزیر صمت خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی شده اند. در این نامه آمده است:« قیمت نهاده‌های تولید این بخش مدام در حال افزایش است و به همین منظور از وزیر صنعت درخواست می‌کنیم تا متناسب با تغییر قیمت مواد اولیه، امکان افزایش قیمت‌ها را برای تولیدکنندگان لوازم خانگی فراهم کند.»
 
محمدرضا شهیدی دبیر انجمن تولید‌کنندگان لوازم صوتی و تصویری هم با بیان اینکه طرح اجباری شدن درج قیمت تولید‌کننده روی محصولات لوازم خانگی نواقص و ایراداتی دارد، گفته است: «این طرح نمی‌تواند برای همه اصناف و کالا‌ها به ‌ویژه لوازم خانگی به ‌صورت یکسان اجرا شود. اشکال شیوه درج قیمت روی کالاهاست. قیمت خوراکی‌ها و محصولات سلولزی همانند دستمال کاغذی روی کالا درج می‌شود و چون کالا همراه با بسته‌ بندی عرضه شده، برای مردم در زمان خرید قابل رویت است؛ اما در لوازم خانگی چنین نیست. وقتی مصرف‌کننده برای خرید یخچال یا سایر لوازم خانگی به فروشگاه مراجعه می‌کند کالا را بدون کارتن مشاهده می‌کند. در واقع قیمت تولیدکننده روی لوازم خانگی زمانی که کالا در منزل به خریدار تحویل می‌شود، برای مردم قابل رویت است و در آن زمان نیز دیگر سودی برای خریدار ندارد.» همچنین انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران نیز در نامه‌ای به وزیر صمت خواستار به تعویق افتادن اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده روی محصولات خود تا فروردین ماه سال1401 شدند.