موتور محرک صادرات بهبود روابط بین المللی است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، اتاق تهران برای پنجمین سال پی در پی روز گذشته مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان تهران را با معرفی 15 صادرکننده برتر برگزار کرد. مراسمی که با استقبال بالا هر ساله برگزار می شود و به اعتقاد کارشناسان و مسئولان دولتی نشان می دهد اگر کار به بخش خصوصی واگذار شود،به خوبی اجرایی می شود. محمد امیرزاده عضور هیات نمایندگان اتاق تهران درباره اهمیت برگزاری مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر می گوید:« در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر، صادرکنندگان فرصتی پیدا می کنند برای بیان تنگناها، چالش ها و فرصت های اقتصادی که در کشور وجود دارد و راهکارهایی ارائه می دهند، از سوی دیگر این جلسه فضایی برای تعامل بین مسئولان و صادرکنندگان و صادرکنندگان با یکدیگر و هم افزایی دیدگاه ها ایجاد می کند و باعث تشویق صادرکنندگان به ادامه کار می شود و می تواند نتایج بسیار مثبتی داشته باشد.»
 
او در ادامه در پاسخ به این سوال که مهم ترین تنگناهایی که صادرکنندگان در حال حاضر با آن ها رو به رو هستند، چیست؟ می گوید:«مهم ترین چالشی که هم اکنون صادرکنندگان با آن مواجه هستند، روابط بین المللی است. ما تا با جهان تعامل نداشته باشیم و روابط کشور را با دنیا درست نکنیم و دیپلماسی قوی نداشته باشیم نمی توانیم به آن شکلی که لازم هست و توانایی آن را هم داریم، موتور صادرات را به حرکت در بیاوریم و به پیشرفت های صادراتی برسیم.»  
 
امیرزاده درباره چالش هایی که صادرکنندگان در داخل کشور با آن ها مواجه هستند، می گوید:« صادرکنندگان علاوه بر تحریم ها و چالش های بین المللی با مشکلات داخلی متعددی هم مواجه هستند که یک مجموعه است و شامل نکات بسیاری مثل سختگیری های تامین اجتماعی، گمرک، نپذیرفتن حرف های منطقی در ادارات مالیات، تنگناهایی که در دستگاه های قضایی وجود دارد و... می شود و عملا بخش زیادی از انرژی صادرکنندگان برای حل و فصل این مشکلات از بین می رود و این موانع عملا کار را کند می کند.»
 
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین درباره اینکه صادرکنندگان با چه مشکلاتی در حوزه ارز رو به رو هستند، می گوید:« وقتی ورود و خروج ارز به خاطر تحریم و مشکلات روابط بین المللی با سختی اتفاق می افتد عملا صادرکنندگان نمی توانند به درستی کار خود را پیش ببرند و خیلی وقت ها برای برگرداندن ارزهای صادراتی باید از هزاران راه و روش پیچیده استفاده کنند. وقتی کشور به دلیل همین مشکلات بین المللی در رتبه بندی های جهانی برای صادرات و... نیست خود چندین میلیارد دلار روی اقتصاد ما اثرات منفی به جای می گذارد. صادرکنندگان ایرانی در حال حاضر از نظر ال سی، بیمه، حمل و نقل و... مشکلات زیادی دارند.»