بحران تولید خودروهای ناقص
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز) ،تعداد خودروهای ناقص که در پارکینگ دو خودروساز بزرگ دپو شده اند به 178 هزار دستگاه رسیده است. این عددی است که دو شب پیش اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور در برنامه تیتر امشب اعلام کرد. او گفته است این خودروها به دلیل نبود قطعه زمین گیر شده اند. در هفته های گذشته برخی مسئولان قضایی، سازمان بازرسی کل کشور و نمایندگان مجلس خودروسازان را متهم کردند که به عمد محصولات خود را به صورت ناقص تولید می کنند تا فشار بر بازار باعث افزایش قیمت شود اما در مقابل شرکت های خودروساز می گویند به دلیل تحریم ها و همچنین مشکلات جهانی تولید ریزتراشه ها ده ها هزار خودرو ناقص تولید شده است و اگر قطعه تامین شود این خودروها سریع وارد بازار خواهند شد. در این میانه طبق آمارهای رسمی تعداد محصولات ناقص شرکت‌های خودروساز بیش از ۲۱‌درصد رشد کرده است. اما در شرایطی تولید خودروهای ناقص افزایش پیدا کرده است که شرکت‌های خودروساز حدود یک ماه پیش توانستند مجوز افزایش ۱۸‌درصدی قیمت محصولات خود را از دولت کسب کنند و با توجه به تغییر بازه قیمت‌گذاری از فصلی به ۶ ماهه عملا این شرکت ها می دانند که به این زودی‌ها در قیمت‌های کارخانه‌ای بازنگری صورت نخواهد گرفت.
 
خودروسازان دلیل رشد تعداد خودروهای ناقص را چالش تامین قطعاتی عنوان می‌کنند که امکان تولید داخلی ندارند و به صورت مشخص می گویند که در جهان مشکل تولید ریزتراشه ها ایجاد شده و همین موضوع به افزایش تولید خودروهای ناقص به شدت دامن زده است. شرکت های خودروسازی اعلام می کنند باتوجه به بحران مالی و نقدینگی و از طرفی افزایش قیمت خودرو برای آن ها فرصتی ایجاد شده است که با تکمیل خودروهای ناقص بخشی از نیاز مالی خود را تامین کنند اما نبود قطعه باعث ادامه بحران در این مجموعه هاست و آن ها خود ترجیح می دهند هرچه سریعتر خودروها تکمیل و به بازار عرضه شود. علاوه بر این ها شرکت های خودروساز و کارشناسان این صنعت اعلام می کنند که چالش تحریم ها هم مشکل تامین ریزتراشه ها را برای شرکت های خودروسازی افزایش داده است زیرا آن ها هم در جا به جایی های مالی با مشکلات جدی رو به رو هستند و هم در حمل و نقل و انتقال قطعات به کشور راه سختی را در پیش دارند و همین موضوعات به بحران تولید خودرو دامن زده است. نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان گفته است قیمت یک ریزتراشه که در زمان عادی حدود ۳ دلار برای خودروساز تمام می ‌شد در حال حاضر به حدود ۴۰ دلار رسیده است. شرکت های خودروساز در سال های گذشته به دلیل افزایش فشار تحریم ها از یک سو و قیمت های دستوری از سوی دیگر با مشکلات متعددی رو به رو شده اند به صورتی که این شرکت ها هر کدام چندین هزار میلیارد تومان بدهی به شرکت های قطعه ساز، بانک ها و... دارند.