رانت حذف ارز ترجیحی ٧.۵ برابر بودجه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،  مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه بار تورمی حاصل از این اقدام را 7.6درصد می‌داند که بخش عمده آن نیز به واسطه جمع شدن نقدینگی از بازار، خنثی می‌شود.
 
با این حال برخی اقتصاددانان بر این باورند که حذف ارز دولتی در شرایطی که تورم خوراکی‌ها بیش از 55درصد اعلام شده، کاری خطرناک است.
 
در این راستا فرشاد مومنی، اقتصاددان، رانت ناشی از حذف ارز ترجیحی را 7.5 برابر بودجه عمومی کشور می‌داند.
 
او در این خصوص گفت: «من از موضع یک کارشناس کوچک هشدارهای بزرگی را به کل ارکان حکومت اعلام می‌دارم و می‌گویم هر ثانیه اصرار به استمرار روندهای کنونی می‌تواند برای کشورمان هزینه‌های غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد.»
 
مومنی در بخش ابتدایی سخنان خود افزود: «شاید بتوان گفت پارادوکس اصلی نظام حکمرانی کنونی ما این است که در شرایطی که کشور با انبوهی با بحران‌های بزرگ و کوچک روبه‌رو است، اقتضا می‌کند که حکومت گرامی اراده و اهتمام بیشتری برای همدل و همراه کردن مردم در دستور کار قرار بدهد. آنچه در عمل مشاهده می‌کنیم طی کردن مسیرهایی در جهت عکس این مهم است.
 
اگر به هر دلیل در دولت قبلی طیفی از رسانه‌ها و کانون‌های قدرت مسائل نظام بودجه‌ریزی را منعکس‌کننده ضعف‌های قوه مجریه درنظر می‌گرفتند امروز که با پدیده قدرت یک‌دست روبه‌رو هستیم، به کسانی که دل در گرو تمامیت ارضی کشور دارند، هشدار می‌دهیم که ابعاد اهمیت لایحه بودجه 1401 را درست درک کنند.»
 
او ادامه داد: «اصرار و پافشاری مشکوک به تداوم برخی هزینه‌هایی که هیچ ربطی به فرآیند توسعه ملی ندارد و به تعبیر متفکران توزیع رانت‌های ارزش‌زدا، ضدکارایی و ضدبهینگی است باید از منظر تحلیل‌های سطح خرد مورد تحلیل قرار بگیرد.»
 
مومنی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «دولت باید توضیح دهد و مجلس نیز باید از آن بخواهد که در اثر اجرای این بودجه روابط بین مردم و حکومت چه شکل و شمایلی پیدا می‌کند. آیا اعتماد مردم به حکومت بیشتر می‌شود یا خیر؟»
 
بخش دیگر نگرانی‌های این اقتصاددان به افزایش قیمت دارو اختصاص داشت و گفت: «با حذف نرخ ارز ترجیحی و ایجاد بحران حاد در زمینه دارو، رابطه مردم با حکومت چه می‌شود؟
 
آیا وزیر بهداشت نمی‌داند در تمام دنیا در مورد دارو می‌گویند دارو مثل پفک نیست که اگر به دست مصرف‌کننده رسید به من ربطی ندارد. چطور می‌شود وزیر صمت در رابطه با حذف 4200 تومانی در این رابطه صحبت می‌کند؟ گزارشات انجمن سلامت و تولیدکنندگان دارو مشخص کرده که چه جهشی در تولید دارو رخ می‌دهد. نباید از طریق دارو هم یک فشار غیرعادی وارد شود.
 
براساس استانداردهای جهانی، وقتی که مصرف فقرا به خاطر فقر در زمینه داروهای حیاتی کاهش پیدا کند به ازای هر یک دلار ناتوانی در تامین دارو، هزینه‌های درمان فقرا 40 برابر افزایش پیدا می‌کند.»