آلارم رشد تورم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) نهاد ناظر بر بازار پول در تازه‌ترین گزارش تحلیلی خود اعلام کرد: روند کاهنده متوسط ارزش روزانه معاملات در بازار بین‌بانکی نسبت به ماه‌های گذشته به همراه تشدید روند صعودی نرخ سود در این بازار، طی آبان‌ماه سال‌جاری، حاکی از کاهش سطح ذخایر مازاد بانک‌ها در بازار بین‌بانکی به واسطه انتشار اوراق بدهی دولت است.
 
سیاستگذار پولی، با اعلام این‌که اثر این روند در افزایش سهم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، در پایه پولی آبان امسال مشاهده شده، می‌گوید: براساس سازو‌کار طبیعی اقتصاد، انتشار اوراق بدهی دولتی، در مرحله اول به کاهش منابع قابل قرض‌ در بازار بین‌بانکی و حتی افزایش اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی منجر می‌شود، ولی در مراحل بعدی درصورت اقدام بانک‌ها به تعدیل منابع و مصارف خود از طریق تعدیل رشد تسهیلات‌دهی، از میزان حجم بدهی بانک‌ها به بانک‌ مرکزی کاسته خواهد شد.
 
توصیه بانک مرکزی به دولت این است که منابع جمع‌آوری شده از محل فروش اوراق بدهی دولت به بانک‌ها دوباره به شبکه بانکی تزریق شود تا اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی کاهش یابد.
 
رشد تورم با چاشنی اجاره‌بها
 
به گزارش همشهری، بانک مرکزی به‌عنوان متولی کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی نگران روند انتظارات تورمی، در نتیجه رشد پایه پولی و حجم نقدینگی است، زیرا این عامل می‌تواند چشم‌انداز رشد اقتصادی را تضعیف کند. براساس تازه‌ترین تحلیل نهاد ناظر بازار پول، هرچند در آبان امسال، روند تورم متوسط 12‌ماهه و نقطه به نقطه، همچون ‌ماه گذشته کاهشی بوده ولی تورم ماهانه همچنان در سطح به نسبت بالایی قرار داشته است.
 
به‌گفته بانک مرکزی، عامل اصلی تورم آبان امسال، همچون روند چند‌ماه اخیر به افزایش نسبتا بالای ارزش اجاره مسکن مربوط می‌شود درحالی‌که کالاهای بادوام، که نوسانات قیمت آنها هم‌بستگی بالایی با نوسانات بازار ارز دارد، تورم ماهانه منفی قابل توجهی را ثبت کردند و عمده تورم ماهانه اقلام کالایی از محل افزایش قیمت کالاهای بی‌دوام همچون اقلام دارویی و کالاهای کم‌دوام همچون پوشاک شکل گرفت.
 
افزون بر این در آبان‌ماه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها که در ماه‌های اخیر سهم قابل توجهی از تورم ماهانه را تشکیل می‌داد با تورم ماهانه منفی همراه بود. هرچند بانک مرکزی در گزارش خود اشاره‌ای به محاسبات نرخ تورم مرکز آمار نمی‌کند، اما تحلیل ارائه شده نشان می‌دهد مبنای تصویر بانک مرکزی، نرخ تورمی است که خود این نهاد رسمی برآورد کرده و بالاتر از نرخی است که مرکز آمار اعلام می‌کند.
 
آلارم رشد تورم
 
آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در آبان امسال نسبت به آبان سال گذشته حجم نقدینگی با رشدی 24.2درصدی به 4316هزار میلیارد تومان رسیده که 2.4واحد درصد از این رشد در 8‌ماه امسال ناشی از ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه است. این گزارش می‌افزاید: نرخ رشد نقدینگی در 12‌ماه منتهی به آبان‌ماه 1400به 42درصد رسیده است.
 
افزون بر این رشد پایه پولی در 12‌ماه منتهی به آبان‌ماه 1400، معادل 35.8درصد برآورد شده و رشد پایه پولی در پایان آبان‌ماه 1400نسبت به پایان سال 1399، رشدی معادل 17.8درصد را نشان می‌دهد این در حالی است که در دوره مشابه سال قبل رشد پایه پولی فقط 12.8درصد بوده است.
 
واکنش بازارها به مذاکرات
 
گزارش بانک مرکزی از روند بازده اوراق قرضه حکایت از همگرایی نرخ‌ها به سمت بالا دارد و نشان می‌دهد در آبان امسال بخشی از شیب صعودی منحنی بازده اوراق کاسته شده است. به‌گفته این نهاد رسمی، این روند بیانگر تعدیل نسبی انتظارات تورمی در شرایط کنونی تحت‌تأثیر از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها باشد.