کاهش سرمایه‌گذاری بلند مدت با تورم ۴۰ درصدی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سعید اسلامی بیدگلی کارشناس بازار سرمایه ، گفت: در حال حاضر از دید بلند مدت می‌توان گزینه‌های سرمایه‌گذاری بسیار مناسبی را در بازار سرمایه پیدا کرد، اما دیدگاه اغلب سهامداران، کوتاه مدت است و از این منظر چشم انداز مناسبی پیش روی فعالان بازار قرار ندارد.
 
وی افزود: فعالان با دیدگاه کوتاه مدت نرخ تورم بیش از 40 درصد را در نظر می‌گیرند و حساب می‌کنند در صورتی که این نرخ به حدود 30 درصد کاهش یابد و از آن نقطه بازار بخواهد رشد خود را آغاز کند، سوددهی سرمایه‌گذاری آنها تفاوت خواهد داشت، بنابراین تمایل آنها به سرمایه‌گذاری بلند مدت در شرایط فعلی اندک است.
 
اسلامی  تاکید کرد: سرنوشت مذاکرات میان ایران و کشورهای اروپایی درباره برجام یکی از عواملی است که موجب روشن نبودن چشم‌انداز کوتاه مدت بازار شده است، زیرا خروجی این مذاکرات روی متغیرهای کلان اقتصادی تاثیر می‌گذارد و از این جهت، بازار منتظر روشن شدن نتیجه مذاکرات است.
 
وی ادامه داد: تصمیمات دولت درباره صنایع بورسی و قیمت‌گذاری دستوری نیز از جمله متغیرهایی است که تاثیر مهمی در شفافیت چشم انداز بازار دارد. قدم‌هایی که تا کنون دولت در این باره برداشته به اندازه کافی قدرتمند نبوده و به همین دلیل نمی‌توان گفت که از این ناحیه، اقدام رو به پیشرفتی برای بازار رخ داده است.
 
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: نقش سازمان بورس در بازار سرمایه، تکفل شرایط قیمتی سهم‌ها نیست.سازمان بورس متولی شفافیت، ورود شرکت‌ها به بازار و مواردی از این قبیل است و این تصور که سازمان در قبال قیمت‌ها مسئول است، تصور اشتباهی است که میان فعالان بازار جا افتاده است.
 
وی افزود: وزارت اقتصاد با توجه به جایگاهی که دارد می‌تواند با تاثیر گذاری بر متغیرهای کلان، بر بازار سرمایه و شرایط قیمتی سهام تاثیر بگذارد، اما حتی نقش وزارت اقتصاد هم در این باره تاثیر قطعی ندارد و در نهایت، تابع شرایط کلی کشور مانند سیاست‌های دولت یا شرایط اقتصاد جهانی است.
 
اسلامی  با اشاره به تاثیر فروش اوراق توسط دولت در بازار سرمایه برای تامین منابع گفت:کسری بودجه یکی از دغدغه‌های مهم دولت است، چرا که بخش مهمی از این کسری مربوط به حقوق کارمندان است، دولت نمی‌تواند از پرداخت حقوق کارمندان شانه خالی کند و باید به هر نحوی آن را تامین کند.
 
وی افزود: دولت به راهکارهایی مانند فروش اموال مازاد فکر کرده است ، اما راه  بهتر آن است که با بهبود واقعی و درست درآمدهای مالیاتی، شرایطی را فراهم کند تا نیازی به فروش اوراق نداشته باشد. هرچند در شرایط فعلی، فروش اوراق اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد و تاثیر خود را در بازار بر جا خواهد گذاشت .