نبض تند قیمت خوراکی‌ها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، به این ترتیب 3.8درصد فاصله بین نرخ تورم پیش‌بینی‌شده و محقق‌شده دیده می‌شود و از این‌رو احتمال کاهش نرخ تورم به زیر 30درصد در پایان سال را در سایه تردید قرار می‌دهد.
مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار ایران 5عامل خیزش تورم را افزایش حجم نقدینگی، افزایش قیمت دلار، افزایش تورم انتظاری، دلال‌بازی و افزایش تقاضای یکباره برخی کالاها به‌دلیل شیوع کرونا اعلام می‌کند و می‌گوید: از اردیبهشت1397، تورم ماهانه در ایران با جهش‌های فزاینده مواجه شده که اصلی‌ترین علت آن تأثیر روانی تحریم‌هاست و علاوه بر ادامه تحریم‌ها و بروز نوسان‌های نرخ ارز، شیوع کرونا بر این وضعیت دامن زده است.
 
مرکز آمار ایران می‌گوید: در آبان امسال از 53قلم کالای خوراکی منتخب ایرانیان تعداد 38قلم کالا درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه به نقطه کل کشور به میزان 35.3درصد داشته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد هندوانه با 198درصد، هویج فرنگی با 128درصد، هلو با 127درصد و خربزه با 103درصد بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه را تجربه کرده‌اند که از این 4قلم کالا، قیمت هندوانه و خربزه و هلو به‌دلیل تغییر فصل و پایان فصل برداشت و عرضه آن، رشد داشته اما شاه‌ماهی تورم خوراکی‌ها در آبان امسال قیمت ماهی قزل‌آلاست که در آبان امسال نسبت به آبان سال گذشته 88درصد گران شده و پس از آن اقلامی چون تخم‌مرغ، شکر، سیب‌زمینی، سس مایونز، انار، ماست پاستوریزه، رب گوجه و پنیر پاستوریزه افزایش قیمت بالای 70درصدی را به ثبت رسانده‌اند.
 
ایرانیان در آبان امسال کالاهایی چون دوغ پاستوریزه، شیر پاستوریزه، سس گوجه فرنگی، شیرینی خشک، نخود، قارچ، قند و نوشابه را بیش از 60درصد گران‌تر از آبان سال گذشته خریده‌اند و وقتی برای خرید به بازار مراجعه کرده‌اند، متوجه شده‌اند که قیمت کالاهایی چون سیب، عدس، خیار، پرتقال، روغن مایع، برنج ایرانی و لوبیا چیتی بیش از 50درصد قد کشیده‌ و رشد قیمت بادمجان، کره و رشته آش هم نزدیک به 50درصد بوده است.
 
پس از آن لوبیا قرمز، کدو سبز، چای و لپه بین 40 تا 45درصد رشد قیمت داشته و در فاصله آبان پارسال تا آبان امسال، موز، گوشت مرغ، روغن جامد، گوشت گوساله، پسته و خامه حداقل 30درصد گران شده است.
 
مرکز آمار می‌گوید قیمت یک کیلوگرم گوجه در آبان امسال نسبت به آبان پارسال 8دهم درصد، پیاز 8.8درصد، لیموترش 11درصد، فلفل دلمه‌ای 11.5درصد، مغز گردو 11.6درصد، گوشت گوسفندی 16درصد و برنج خارجی 18.7درصد گران شده است.
 
این گزارش می‌افزاید در آبان امسال نسبت به مهرماه بیشترین کاهش قیمت را هویج فرنگی به میزان 24.5درصد و پرتقال با 22.8درصد داشته‌اند و علاوه بر آنها خیار، کدوسبز، روغن نباتی، موز، قارچ، روغن مایع، بادمجان، گوشت گوسفند، هندوانه و خربزه هم ارزان‌تر شده‌اند، اما بقیه کالاهای خوراکی گران شده و گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، رب گوجه، سیب‌زمینی، گوشت مرغ و ماهی قزل‌آلا صدرنشین رشد قیمت‌ها بوده‌اند.