سهامداران نقدینگی جدیدی وارد بازار نکنند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ، روند نوسانی معاملات، مجددا ادامه یافت و به دنبال آن، شاهد رشد شکننده شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، در معاملات امروز بودیم. شاخص کل، همچنان در آینده‌ای نامشخص و تحت تاثیر مشکلات فراوان قرار دارد و سردرگم است. افزایش بهره بانکی، نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که بازار، این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کند.
مهدی سماواتی، کارشناس و فعال بازار سرمایه با تاکید بر تعمدی بودن وضعیت کنونی بازار، گفت: به نظر می‌رسد، در رشد نکردن بازار، تعمدی وجود دارد؛ زمانی که تورم در کشوری، طی یک سال به طور متوسط ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و همزمان با آن، شاخص‌کل حدود ۴۰درصد کاهش می‌یابد، نمی‌توان تحلیلی برای چنین وضعیتی داشت.
 
این کارشناس مهمترین مسئله بازار را نبود اعتماد و امنیت دانست و ادعا کرد سرمایه‌گذاران معمولا به سمت بازاری می‌روند که پیش‌بینی‌پذیر باشد اما این روزها ما شاهد بازاری هستیم که معاملات روز جاری آن هم، پیش‌بینی پذیر نیست. چنین تصیمات خلق‌الساعه‌ای، یا عمدا برای درگیر کردن بازار در نوسان و هیجانات گرفته شده و یا از روی بی‌تدبیری و غیرمتخصص بودن مسئولان است.
 
وی در ادامه تشریح کرد: با ادامه یافتن چنین روندی، اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار بیش از پیش کاهش یافته و حتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم انگیزه‌ای برای سرمایهگذاری ندارند. مهم‌تر از همه این موارد، بعد از گذشت چهار ماه از روی کار آمدن هیئت دولت جدید این است که، به تمامی افراد ثابت شد، نباید امید واهی داشت.
 
این فعال بازار سرمایه نتیجه مذاکرات را برای بازار بی‌تاثیر دانست و گفت: در چنین شرایطی که بازار به آرامش نیاز داشته و اقتصاد ایران درگیر مشکلات بنیادی است حتی تا پنج الی ۶سال آینده هیچ چشم‌انداز مثبتی از بهترین توافق هم جود ندارد.
 
وضعیت کنونی به خوبی نشان می‌دهد مشکلات بازار فارغ از مذاکرات است و بازار به‌خاطر مذاکرات، گارد دفاعی نگرفته و عدم فروش‌ها هیچ ارتباطی به مذاکرات ندارد. حتی اگر مذاکرات هم با توافق همراه شود، تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه نداشته و از طرفی دغدغه بازار کنونی قیمت دلار نیست. بلکه ما درگیر تصمیمات دولت و سیاست اقتصادی هستیم که عرضه نقدینگی بازار سرمایه را به سمت خرید اوراق دولتی هدایت کرده و از طرفی با افزایش پایدار نرخ‌ بهره دست و پنجه نرم می‌کنیم.
 
سماواتی در پایان با بیان این موضوع که طبق آمار کارگزاری‌ها، هر روزه درخواست خروج وجوه خرد از بازار وجود دارد، افزود: عمدتا این وجوه به بازار سکه، طلا و ارز و یا به سمت بازار ارز می‌روند. که این انتقال، حتی هیچ نفعی برای اقتصاد کشور هم ندارد. در چنین شرایطی که تدبیری برای نرخ بهره وجود ندارد و مسئولان چاره‌ای برای رفع مشکلات ندارند، مردم و سرمایه‌گذاران نباید تا پایان سال جاری، پول جدیدی وارد بازار سرمایه کنند.