انقلاب بلاکچین در عرصه تملک چیزهای خاص
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال، در یک سال اخیر به توکن های غیرقابل تعویض که آن را  NFT می نامند، بیشتر تمایل نشان داده اند. باتوجه به رشد 50000 درصدی قیمت این توکن ها در 2 سال، به سختی می توان این نوع از ارزهای دیجیتال را نادیده گرفت. هرچند هنوز، بسیاری از مردم NFTها را به درستی نمی شناسند و آن ها را با JPEG   اشتباه می گیرند.
 
ویکتور اسماشکویچ، مدیر تست مدیا  در سایت کارآفرین می نویسد به زبان خیلی ساده، NFT دارایی دیجیتال با ویژگی های منحصر به فرد است. NFTها هر چیزی با این ویژگی را شامل می شوند، مثل  گربه ای در بازی CRYPTOKITTIES  در دنیای مجازی، یا یک ملک در دنیای واقعی.  
 
بعضی از NFTها در دسته بندی های خاصی مثل زمین، هنر، مجموعه ها، یادگاری ها و کارت های ورزشی قرار می گیرند می شود. اینکه از عبارت غیرقابل تعویض در اسم   NFTاستفاده شده یعنی این دارایی دیجیتال منحصر به فرد است و قابل جایگزینی با هیچ نمونه دیگری از خودش نیست. برای مثال دلار یک دارایی قابل تعویض است، چراکه می توانید آن را با دلار دیگری عوض کنید، اما همچنان صاحب یک دلار باقی بمانید.
 
در مقابل، یک کارت ویژه برای معاملات خاص غیرقابل تعویض است. اگر فرد آن کارت را بفروشد، صاحب چیز متفاوتی خواهد بود. تعریف NFTها زمانی ساده تر می شود که به آن ها به عنوان اقلام در یک مجموعه دیجیتال فکر کنید. برای مثال، به جای اینکه یک نقاشی واقعی بگیرید، یک فایل دیجیتالی دریافت می کنید.
 
NFT، بخشی از شبکه بلاکچین به شمار می روند. هر بلاکچینی می تواند NFT داشته باشد اما امروز، بیشتر توکن های   NFTدر به عنوان بخشی از بلاکچین اتریم شناخته می شوند. اتریوم هم مثل بیت کوین، یک ارز دیجیتال است اما بلاکچین آن، دارایی های غیرقابل تعویض را هم پشتیبانی می کند. یک نکته مهم دیگر اینکه NFT، توکن های قابل ذخیره در کیف پول های مجازی است ، نمی توان آن را دید اما قابلیت مبادله و مصرف را دارد.
 
چرا باید به NFT توجه کرد؟
 
فناوری بلاکچین برای سال ها روش های مبادله و انتقال را تغییر داده است. اما پیامدهای توسعه آن کمتر در حوزه دارایی های سنتی دیده شده است.  NFT آغازگر انقلابی در این بخش به شمار می رود چراکه استانداردهای دیجیتال را برای انتقال دارایی های ملموس فراهم کرده است. این یعنی ما با آسان ترین و امن ترین روش ها می توانیم دارای هایی ملموس را با کمک فناوری بلاکچین بفروشیم.
 
فروش NFTها در سه فصل گذشته از سال جاری میلادی به 3.5 میلیارد دلار رسیده است. بیایید نگاهی به چند تراکنش اخیر بیندازیم، the Bored Ape Yacht Club، یکی از محبوب ترین پروژه های آنلاین NFT، با قیمت 982.500 دلار فروش رفت. هم چنین موسس توییتر، جک دورسی، نخستین توییت در این شبکه اجتماعی را در قالب NFT با قیمتی بیش از 2.9 میلیارد دلار فروخت.
 
NFT  ویژگی های دیگری هم دارد که به مزیت های آن ها افزوده است.
 
نخست اینکه ان افی تی ها غیرقابل تقسیم اند. آن ها مثل صندلی قطارند. شما نمی توانید بلیت قطار بخرید و صندلی تان را دیگری شریک شوید. هر کس یک بلیت و یک صندلی دارد.
 
دوم، NFT بسیار کم است. توسعه دهندگان می توانند تعداد NFTها را محدود کنند. سوم، بی نظیر بودن NFTهاست. هیچ NFT شبیه به دیگری نیست. داده های هر NFT غیرقابل جایگزینی است و این باعث اعتبار بالای آن ها در شناسایی و تاییدشان شده است. چهارم، مربوط به مالکیت این ارزهای دیجیتال است.  NFT  بر فناوری DLT اجرا شده است که همان دفاتر اشتراکی در ارتباط با حساب هاست. خالق اصلی NFT رمز محرمانه حساب را در اختیار دارد. هم چنین آن شخص آزاد است که NFT را به هر حسابی منتقل کند. شفافیت، ویژگی ششم است. دفاتر توزیع شده، غیرمتمرکز و غیرقابل تغییر است. در اینجا سوابق مربوط به یک توکن غیرقابل تعویض ثبت و قابل رویت برای همه است. این یعنی خیال همه از اعتبار یک NFT راحت است. و آخرین ویژگی اینکه، می توان NFTهای اجرا شده در  DLT را با ایجاد ارتباطات غیرمتمرکز مبادله کرد.
 
غیر از این، سه نکته  دیگر جذابیت سرمایه گذاری در NFTها اضافه کرده است.
 
کمیاب
 
CryptoPunks، مجموعه ای از شخصیت های پیکسلی بود که در سال 2017 توسط لاروا لبز ایجاد شد. این مجموعه نشان داد چطور یک مشت پیکسل می تواند به یک قطعه بی همتا و انحصاری ِهنری تبدیل شود. در آغاز، CryptoPunks در وب سایت ردیت به طور رایگان عرضه شد. اما در نهایت CryptoPunk #7523”  در حراج خانه ساتبی در ماه ژوئن با قیمت 11 میلیون دلار به فروش رسید. این نخستین پروژه  NFT با موفقیتی بیش از تصورها، و  هم چنین نادرترین و با ارزش ترین قطعه هنری در بازار تا امروز بود.
 
رویکرد بازی گونه سازی
 
گیم فیکشن یا بازی گونه سازی یا بازی وارسازی، بخشیدن ویژگی های بازی  به هر فعالیتی است که این ماهیت را ندارد. این قابلیت در NFTهم مورد توجه است و یک قابلیت مهم دیگر هم، مکانیزم رای گیری جمعی است. یکی از سازمان هایی که باید در این زمینه به آن دقت کرد Divine Anarchy است. پرووژه این شرکت در ماه اکتبر آغاز شد و خیلی زود به یک NFT تبدیل شده است. این هنر علاوه بر خیره کننده بودن، براساس نظریه بازی اجتماعی سندباکس ساخته شده است که در آن، جامعه به طور فعالانه در تعیین آثار جهان واقعی بر ارز غیرقابل تعویض این شرکت، مشارکت می کند. علاوه بر این، این سازمان از حمایت افراد اثرگذار در بازار ارزهای دیجیتال در شبکه اجتماعی توییتر برخوردار است که تلاش می کند فاصله بین آنیمه و ارزهای دیجیتال را کاهش دهد.
 
دسترسی
 
The Bored Ape Yacht Club  در ماه ژوئن برای افزایش ارزش مجموعه ارزهای غیرقابل تعویض خود تصمیم تازه ای گرفت و آن ترفند، ایجاد کارت عضویت برای باشگاه دیجیتال بود. این باعث شد سرمایه گذارانی که به صرف دلارهای بزرگ برای دسترسی به اجتماع منحصر به فرد ارزهای دیجیتال علاقه داشتند، فرصت بیشتری برای افزایش سرمایه گذاری پیدا کنند. علاوه بر این، این شرکت به طور مداوم نقشه راه خود را به روز می کند. براساس آخرین پست هایی که BAYC در شبکه های اجتماعی منتشر کرده، این شرکت برنامه دارد باشگاه قایق های بادبانی واقعی را در آینده راه اندازی کند و ادعا کرده بسیاری از ستاره های هنری از سراسر جهان را جذب می کند. علاوه بر این، باشگاه های خصوصی و سازمان های مخفی هم قرار است توسط دارندگان NFT در این مجموعه ایجاد شود.
 
آینده NFT
 
وقتی نوبت به دارایی های مثل   NFTمی رسد، فهمیدن اینکه چه دوست دارد، بخش آسان ماجراست. بخش سخت این است که درباره بازار بدانید و اینکه کدام پتلفرم برای شما مناسب است.