معمای توزیع تورم بین خانوارها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، همین وضعیت درخصوص شاخص تورم گروه کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات مشاهده می‌شود به‌گونه‌ای که مرکز آمار نرخ تورم این گروه کالایی در آبان امسال را 59.6درصد برآورد و اعلام کرده درحالی‌که دهک‌های اول تا هفتم نرخ تورم بالاتری را نسبت به کل کشور تحمل کرده‌اند و فقط 3دهک ثروتمند هشتم تا دهم فشار تورم کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات را در آبان شاهد بوده‌اند.
 
تنها متغیری که وضعیت تورم سالانه در 12‌ماه منتهی به آبان امسال را شفاف‌تر توصیف می‌کند، نرخ تورم گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات است، به‌نحوی که در کل کشور شاخص تورم این گروه کالایی 37.2درصد بوده و دهک‌های اول تا هشتم نرخ تورم پایین‌تری را نظاره‌گر بوده و 2دهک ثروتمند نهم و دهم نرخ تورم بالاتری را در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات تجربه کرده‌اند.
 
این گزارش می‌افزاید: ضریب اهمیت یا وزن کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در سبد هزینه‌های دهک‌های مختلف هم نشان دیگری از وضعیت نامتوازن توزیع تورم در ایران دارد به‌گونه‌ای که مرکز آمار سال‌هاست اعلام می‌کند سهم یا ضریب اهمیت کالاهای یادشده در سبد هزینه خانوارهای ایرانی 27.24درصد است اما این وزن‌دهی در سبد هزینه دهک‌های مختلف نشان از شکاف شدید دارد به‌نحوی که سهم یا وزن کالاهای خوراکی و آشامیدنی در سبد دهک‌های اول تا هفتم یعنی از فقیرترین تا قشر متوسط رو به بالا بالاتر از میانگین کشوری است و تنها 3دهک ثروتمند هشتم تا دهم، سهم کمتر از میانگین کشوری را به خرید کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات اختصاص می‌دهند.
 
از سوی دیگر دهک فقیرترین یا همان دهک اول جامعه 43.3درصد از کل هزینه ماهانه خود را به خرید کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات اختصاص می‌دهد درحالی‌که دهک آخر یا ثروتمندترین قشر جامعه تنها 17.2درصد از هزینه‌اش به این کالاها اختصاص می‌دهد. به بیان دیگر شکاف سهم هزینه کالاهای خوراکی و آشامیدنی بین‌دهک اول تا دهم در ایران بیش از 26درصد است.