قیمت طلا بعد از مذاکرات برجامی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،  بازار طلا منتظر برگزاری نشست ها است و پیش‌بینی‌های متفاوتی در خصوص مسیر این فلز گران‌بها در روزهای برجامی می‌شود. در این خصوص گفتگویی با رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران داشتیم که مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.
 
عوامل تأثیرگذار بر قیمت طلا
 
ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در روزهای گذشته طلا با کاهش بازار ارز و انس جهانی تا حدودی روند کاهشی داشت. نوسانات و شیب ملایم کاهش را در بازار شاهد بودیم. اگر همین رفتار در بحث بازار ارز و انس جهانی ادامه داشته باشد، در روزهای آینده نیز شیب ملایم و کاهش قیمت طلا ادامه خواهد داشت.
 
محمدولی اظهار کرد: مذاکرات اخیر و نشسته‌ای برجامی بدون تأثیر نیست و امیدواریم که نتیجه نشست، به صورت واقعی به نفع کشور و مردم باشد. اگر سایر کشورها با زور و مشکل سازی به مسیر خود ادامه دهند، تأثیر منفی بر قیمت طلا و سکه را نیز شاهد خواهیم بود. اگر روند مذاکرات مثبت باشد و نتیجه نهایی مد نظر مسئولان ما باشد، انتظار دیگری نیز خواهیم داشت. با سرعت بالا به سمت کاهش پیش خواهیم رفت.
 
وی افزود: با افزایش آرامش در بازار داد و ستد نیز بیشتر خواهد شد. تقاضا در بازار تصمیم‌گیری‌ها را بهتر و صحیح‌تر می‌کند. فروشنده صنعت طلا هم بهتر برای فروش یا خرید طلا تصمیم می‌گیرد. انتظار روند آرامشی را در بازار طلا داریم.
 
رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران تأکید کرد: پارامتر اصلی تأثیرگذار بر بازار طلا، انس جهانی و بازار ارز است. در کنار این دو پارامتر نشست ها و مذاکرات سیاسی نیز تأثیرگذار است. همچنین نزدیکی به سال میلادی نیز موضوع مهمی است. باید منتظر تصمیم کشورها مبنی بر فروش یا خرید طلا برای خزانه‌هایشان باشیم. اگر اقدام به فروش کنند، اثر مثبت در بحث کاهش قیمت طلا دارد. از سویی اگر بخرند، در مسیر افزایش قیمت اثرگذار خواهد بود.
 
محمدولی خاطرنشان کرد: ارزهای دیجیتال همانند پارامترهای مطرح شده، بر بازار طلا تأثیرگذار نیستند. هنوز مردم به خوبی بازار کریپتوکارنسی را نشناخته‌اند. امیدواریم در آینده بازار رمز ارزها نیز در مسیر منطقی و اصولی اقتصاد حرکت کند.
 
وی در پایان گفت: در بحث سکه، عرضه و تقاضا مکمل همدیگر است و اگر در یک روز یا یک هفته عرضه اتفاق نیافتد و تقاضا زیاد باشد، بر روند بازار اثرگذار است. نگاه مسئولین بحث عرضه سکه باید به سمت و سوی بازار باشد. به اندازه مصرف بازار عرضه انجام شود. عرضه کم یا زیاد نوسانات شدیدی ایجاد خواهد کرد. اخیراً حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نوسانات ملایم بود. اگر عرضه و تقاضا تأمین شود، مشکلی در بحث قیمت سکه به وجود نخواهد آمد.