وضعیت معاملات مسکن در ٢٢ منطقه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، میانگین افت قیمت مسکن در مناطق لوکس شمال شهر یک درصد، در مناطق مصرفی نیمه شمالی تهران 2 درصد و در سایر مناطق3‌درصد بوده است. آن‌گونه که در نمودار نیز منعکس شده، در ماهی که گذشت حجم معاملات مسکن در همه مناطق شهر با افت همراه بوده است اما میزان این افت در برخی مناطق بیشتر و در برخی مناطق کمتر است.
 
بر اساس گزارش بانک مرکزی، در مهر ماه مناطق 5، 2 و 10 به ترتیب پرمعامله‌ترین مناطق شهر تهران در بازار مسکن بوده‌اند و رتبه منطقه 4 به لحاظ حجم داد و ستد املاک مسکونی چهارم است. منطقه 4 در سال‌های اخیر عموما منطقه دوم یا سوم پرمعامله در هر ماه به شمار می‌آمد اما از ابتدای تابستان امسال تاکنون، رتبه این منطقه در معاملات یک پله سقوط کرده است.  
 
میزان افت معاملات مسکن در مناطق یک و 3 به عنوان گران‌ترین مناطق شهر تهران به ترتیب 31 و 33 درصد بوده و این در حالی است که در اغلب مناطق نیمه جنوبی شهر به ویژه مناطقی که تقاضای خرید در آنها بیشتر است نظیر مناطق 9 تا 14، میزان افت معاملات یک تا دو واحد درصد بیشتر از میانگین افت معاملات مناطق لوکس بوده است.
 
بیشترین افت ماهانه حجم معاملات در مهرماه نسبت به شهریور نیز در منطقه 16 رخ داده است. در این منطقه طی مهر ماه فقط 85 واحد مسکونی فروخته شد که این میزان نسبت به شهریور 46‌درصد کاهش داشته است.  پس از آن منطقه برج‌های مسکونی یعنی منطقه 22 در رتبه بعدی سقوط نبض معاملات مسکن قرار دارد. در این منطقه نیز فقط 70 واحد مسکونی در مهر ماه فروخته شد که نسبت به ماه پایانی تابستان 40‌درصد کاهش داشته است.