دستورالعمل خرید حمایتی زعفران ابلاغ شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از کالاخبر، اسماعیل قادری فر امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه دستورالعمل خرید حمایتی زعفران ۱۴۰۰ دیروز توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد، گفت: بر این اساس ما زعفران صادراتی نگین را با پایه قیمتی ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه این قیمت قبلاً در شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک تعیین شده بود، افزود: ما از دوشنبه هفته قبل خرید زعفران را در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی شروع کردیم.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نقایصی که در حوزه دسته بندی، صنایع تکمیلی و زنجیره توزیع زعفران وجود دارد، گفت: ۹۴ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود در حالی که سهم بازار ما کمتر از ۵ درصد است و به همین جهت امسال، سال پایانی خرید انفعالی این محصول خواهد بود و برای سال آینده ما برنامه‌هایی در حوزه بهبود صنایع بسته بندی، صنایع تکمیلی و توزیع طلای سرخ خواهیم داشت.
 
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی همچنین از تنظیم هوشمند بازار محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: ما در حوزه تولید تأمین و توزیع محصولات کشاورزی با مشکلات زیادی مواجه هستیم به طوری که کشاورزان ما در شرایط دشوار بهترین و باکیفیت ترین محصول را تولید می‌کنند اما هنگام توزیع و فروش آن با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند.
 
قادری فر با اشاره به اینکه دلالان و واسطه‌ها محصول کشاورز را خریداری و از آن استفاده زیادی می‌کنند، گفت: از سوی دیگر این محصولات با نرخ‌های گزاف به دست تولیدکنندگان می‌رسد که این رویه باید اصلاح شود.
 
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به اینکه به طور متوسط فاصله قیمتی محصولات از مزرعه تا سفره گاهی تا ۷۰۰ درصد است، گفت: ما در محصولات مختلف از جمله پیاز، هندوانه و … شاهد این مساله هستیم و سازمان تعاون روستایی سعی می‌کند که با رویکرد هوشمندسازی زنجیره تأمین و توزیع این مشکل را حل کند و سهم مناسبی از بازارهای جهانی را در اختیار صادرکنندگان داخلی قرار دهد.
 
وی با اشاره به شبکه بزرگ مویرگی تعاونی‌های کشور نیز گفت: باید تعاونی‌ها و تشکل‌های حوزه کشاورزی را توانمند کنیم و آنها را ارتقا بخشیم تا بتوانیم از سوی کشاورزی صنعتی به سمت کشاورزی مدرن و صنعتی حرکت کنیم.
 
قادری فر بیکاری دانش آموختگان کشاورزی را از دیگر معضلات این بخش عنوان کرد و گفت: باید کاری کنیم که کشاورزی جایگاه واقعی خود را پیدا کند و به رشد و نمو برسد تا بتوانیم از فارغ التحصیلان و نخبگان این حوزه به نحو احسن استفاده کنیم. در همین راستا فردا نمایشگاهی با حضور شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپی برگزار می‌شود که در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای بخش کشاورزی معرفی خواهد شد.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اقتصاد کشاورزی یکی از ارکان امنیت ملی کشور است، گفت: توجه به اقتصاد کشاورزی می‌تواند یکی از ارکان توسعه اقتصادی کشور باشد.
 
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه در بسیاری از حوزه‌ها به بخش کشاورزی توجه کافی نشده گفت: به عنوان مثال توریسم کشاورزی در کشور ما اصلاً وجود ندارد و ما با این همه تنوع اقلیمی و جاذبه‌های کشاورزی در حوزه گردشگری کشاورزی کاری انجام نداده ایم و این برنامه‌هایی است که در دستور کار ما قرار دارد و می‌خواهیم آن را اجرا کنیم.
 
تمام فرآیندهای سازمان تعاون روستایی الکترونیکی می‌شود
 
در ادامه این نشست علیرضا جاوید عرب شاهی، مدیر مرکز ارتباطات، امور مجلس و استانهای سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با اشاره به اینکه ۸ هزار تعاونی در کشور داریم، گفت: به زودی تمامی فرایندهای ما الکترونیکی می‌شود که این مساله موجب افزایش رضایت تولیدکنندگان و پیگیری و نظارت بیشتر از سوی سازمان خواهد شد.
 
عرب شاهی تاکید کرد: یکپارچه سازی سامانه‌ها از دیگر اقداماتی است که در دستور کار داریم و خوشبختانه ارتباطات خوبی با شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپی برقرار کرده ایم که در راستای اجرای این هدف مؤثر خواهد بود.