ارز ۴۲۰۰ تومانی به سفره مردم نرسید
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف دولت از پیاده‌سازی ارز ترجیحی چه بود، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در ارتباط با موضوع ارز ترجیحی، سیاستی را که دولت‌های قبلی داشتند نیز دولت سیزدهم را هم مجبور به ادامه این ماجرا کرده است.
 
وی تصریح کرد: آنها تصور می‌کردند با این سیاست بتوانند اقشار ضعیف جامعه را با ارز مرجع یا ارز ۴۲۰۰ تومانی حمایت کنند، اما تجربه‌ در کشورمان و حتی کشورهای دیگر نشان داده که این سبک حمایت‌ها به دلیل ایجاد سازوکارهای فسادزا هیچ خیری به مردم نخواهد رساند.
 
سعیدی ادامه داد: یارانه پرداختی کشور برای سوخت و حتی درمان نیز بسیار بالاست و بین این یارانه‌ها با یارانه ارزی فعلی، تفاوت‌های فراوانی وجود دارد، به همین دلیل است که باید تلاش کنیم عدالت را در بین همه‌ مردم برقرار کنیم.
 
عدالت بدین معنی است که مردم با مدیریت درست از سهمیه‌ بیت‌المالشان به طور مساوی بهره بگیرند. در حال حاضر اما متاسفانه ثروتمندان بیشتر از مردم عادی از یارانه‌ها استفاده می‌کنند که نمونه اصلی آن در مصرف بسیار متفاوت دهک‌های بالای درآمدی از این یارانه ارزی بوده است.
 
نماینده مردم چابهار افزود: به اعتقاد بنده دولت سیزدهم همین عقیده را دارد و به سمتی پیش می‌رود که بتواند شرایط استفاده بهینه از منابع بسیار زیاد ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای همه مردم مهیا کند. اما موضوع مهم‌تر این است که نحوه‌ اقدام و مسیر انتخابی باید به گونه‌ای باشد که این جراحی موجب آسیب دیدن اقشار ضعیف جامعه نشود.
 
وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا سیاست پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی با شکست روبه‌رو شده است، گفت: سیاست ارز ترجیحی موجب بی‌عدالتی در کشور شده و شکاف در جامعه را افزایش می‌دهد. اگر نگاهی به جامعه داشته باشیم، متوجه می‌شویم که همه‌ افراد درحال تلاش هستند اما تفاوت طبقاتی در جامعه روزبه‌روز درحال بیشتر شدن است و اتخاذ تدابیری مانند ارز چندنرخی نه تنها به بخش مولد اقتصاد کمکی نمی‌کند بلکه به سوداگری در جامعه دامن می‌زند و همه اینها نشان‌دهنده‌ این موضوع است که در مسیر درستی قرار نگرفته‌ایم.
منبع: jahanesanat