اقتصاد از رکود خارج شد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،بعد از مدت‌ها مرکز آمار و بانک مرکزی، گزارش رشد اقتصادی را هم‌زمان با هم منتشر کردند. البته که بازهم رقم‌ها متفاوت است، اما نه به اختلاف فاحش دوره‌های قبل. آن‌طور که بانک مرکزی می‌گوید، رشد اقتصادی فصل بهار با نفت 6.2 درصد و بدون نفت 4.7 درصد بوده است، اما گزارش مرکز آمار نشان از رشد 7.6 درصدی با نفت و 4.6 درصدی بدون نفت در فصل بهار سال ١٤٠٠ دارد.
 
*آمار بانک مرکزی از رشد اقتصادی بالاتر از مرکز آمار است
 
بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی کشور در فصل اول 1400 (به قیمت‌های پایه سال 1395)، با نفت به رقمی حدود 3477.0 هزار میلیارد ریال و بدون نفت به حدود 3148 هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب از افزایش 6.2 و 4.7 درصدی برخوردار است.
 
در این دوره به‌استثنای ارزش افزوده گروه کشاورزی که متأثر از خشکسالی و کاهش تولید محصولات زراعی با کاهش عملکرد 0.9 درصدی مواجه شد، ارزش افزوده سایر گروه‌های اقتصادی شامل «نفت»، «صنایع و معادن» و «خدمات» از افزایشی به ترتیب معادل 23.3، 2.1 و 7.0 درصدی برخوردار بوده‌اند.
 
علاوه بر این، تحقق رشد 7.0 درصدی ارزش افزوده گروه خدمات در سه‌ماهه اول سال 1400 و در شرایطی که ارزش افزوده این گروه در سه‌ماهه اول سال 1399 متأثر از پیامدهای شیوع بیماری کرونا با کاهش 2.5 درصدی مواجه شده بود، حاکی از بازیابی این بخش از اقتصاد از تبعات منفی شیوع ویروس کرونا است. بررسی سهم فعالیت‌های مختلف اقتصادی در بخش خدمات نشان می‌دهد که افزایش نرخ رشد ارزش افزوده این بخش عمدتاً در نتیجه افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های «حمل‌ونقل و انبارداری»، «بهداشت و مددکاری اجتماعی»، «عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری»، «اطلاعات و ارتباطات» و «حرفه‌ای، علمی و فنی» بوده است.
 
همچنین هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی که در سال 1399 به میزان 0.5 درصد کاهش داشت، از فصل چهارم سال گذشته روند رو به بهبود ملموسی به خود گرفته و در فصل ابتدایی سال جاری نیز رشد 2.2 درصدی را تجربه کرد. رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کل نیز در فصل اول سال جاری نسبت به فصل مشابه سال گذشته معادل 3.5- درصد تحقق یافت که دراین‌ارتباط تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات رشد قابل‌توجه 15.8 درصدی را تجربه کرد؛ درحالی‌که تشکیل سرمایه ثابت در بخش ساختمان کاهش معناداری (10.3- درصد) را به ثبت رساند. همچنین صادرات و واردات کالاها و خدمات (به قیمت‌های ثابت)، پس از کاهش به ترتیب 10.4 و 28.7 درصدی در سال 1399، در سه‌ماهه اول سال 1400 به ترتیب با رشد 35.6 و 30.5 درصدی همراه بودند.
 

 

*رشد اقتصادی به روایت مرکز آمار چطور است؟
 
بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی (GDP) به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در سه‌ماهه اول سال ١٤٠٠ به رقم ١٧٧٧ هزار میلیارد ریال با نفت و ١٥٠٩ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، درحالی‌که این رقم در فصل مشابه سال قبل با نفت ١٦٥٢ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ١٤٤٢ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد 7.6 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و 4.6 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در فصل بهار سال ١٤٠٠ دارد.
 
این نتایج حاکی از آن است که در فصل بهار ١٤٠٠رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد منفی 4.5، گروه صنایع و معادن ١٣.٨ و گروه خدمات ٤.٥ درصد نسبت به فصل بهار سال ١٣٩٩ رشد داشته است.