پرداخت یارانه در مسیر تحول
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،حدود 12 سال از تصویب قانون پرداخت یارانه های نقدی می گذرد و سال هاست که کارشناسان بر ناکارآمدی سیستم توزیع یارانه ها تاکید دارند اما هنوز هیچ تحولی در این خصوص رخ نداده و همچنان هر ماه میلیاردها تومان از سرمایه های کشور تحت عنوان یارانه نقدی به حساب میلیون ها ایرانی واریز می شود. باتوجه به این شرایط دولت سیزدهم به کمک مجلس قصد دارد تا تحولات گسترده ای را در پرداخت یارانه ها رقم بزند و وزیر رفاه، کار و تامین اجتماعی اعلام کرده است یارانه ثروتمندان قطع خواهد شد و یارانه افرادی که در دهک های ضعیف جامعه زندگی می کنند افزایش می یابد. البته وزیر گفته که این موضوع نیازمند زیرساخت هایی است که تا یک سال دیگر فراهم می شود. زیرساخت لازم برای اجرای این طرح ایجاد پایگاه رفاه ایرانیان است که در سال های گذشته گام هایی  مهمی برای راه اندازی آن انجام شده و طی ماه های آینده تکمیل خواهد شد.
 
درهفته‌های اخیر، خبر تلاش تعدادی از نمایندگان مجلس برای به رفراندوم گذاشتن حذف یارانه‌های نقدی و گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از گزینه یارانه‌های شبه ‌نقدی به‌جای پرداخت مستقیم پول نقد به مردم جدی‌ترین گزینه‌هایی بوده که در ادامه سیاست‌های شکست‌خورده قبلی برای اصلاح نظام پرداخت یارانه مطرح شده است.
 
از 28آذر۱۳۸۹ که با دستور محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، رسماً اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها آغاز شد و به‌دلیل عملیات ناموفق دهک‌بندی جامعه، سیاست توزیع همگانی یارانه نقدی در دستور کار قرار گرفت، بحث بر سر لزوم حذف یارانه ثروتمندان و هدایت آن به سمت اقشار کم‌درآمد نیز داغ شد اما از یک‌سو به‌واسطه نبود بانک اطلاعاتی جامع و شفاف و از سوی دیگر به‌دلیل تبعات اجتماعی حذف یارانه بگیران، هیچ‌گاه این کار به‌صورت اصولی و گسترده انجام نشد و دولت یازدهم نیز پس از شکست فراخوان عمومی برای انصراف از دریافت یارانه، فقط در یک مرحله نسبت به حذف 3.5میلیون نفر از فهرست یارانه اقدام کرد که انحراف‌ها و اشتباهات آن اعتراضات قابل‌توجهی به راه انداخت و ویرایش فهرست یارانه‌بگیران را برای همیشه از برنامه دولت خارج کرد. البته در این میان، کاهش قدرت خرید یارانه نقدی از 45دلار در دولت دهم به کمتر از 2دلار در دولت دوازدهم نیز در چشم‌پوشی برای حذف یارانه ثروتمندان بی‌تأثیر نبود. حالا پیرو شعارهایی که کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد اصلاح نظام توزیع یارانه نقدی در اقتصاد ایران می‌دادند، سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور با نگاهی جدی به این موضوع وارد عمل شده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان بازوی اجرایی دولت در برگزاری آزمون وسع و تدوین فهرست یارانه‌بگیران، برای فراهم کردن زمینه این اقدام، دست‌به‌کار شده است.
 
حجت‌الله عبدالملکی گفته است:براساس قانون، یارانه پردرآمدها باید طبق فرمول خاصی قطع شود و یارانه اقشار ضعیف افزایش پیدا کند؛ اما نکته اصلی در این امر نحوه شناسایی افراد است که برای تحقق آن به بانک اطلاعاتی اقتصادی قوی نیاز است و این بانک اطلاعاتی پس از تکمیل پایگاه رفاه ایرانیان در دسترس خواهد بود. به عقیده او، درصورت تکمیل پایگاه رفاه ایرانیان، افرادی که باید یارانه آنها تغییر کند و البته خیلی زیاد هم نیستند، مشخص می‌شود.