پیش بینی قیمت دلار در ماه های آینده
توقف مذاکرات برجام باعث شد این امر تا مقدار زیادی روی نرخ ارز تاثیرگذار باشد و این را که این تأخیر در توافقات اثر روانی بر بازار داشت نمی‌توان نادیده گرفت به گونه‌ای که نرخ ارز از ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان هم بالاتر رفته است.
 
با بیان اینکه معلوم نیست که توافقات وین درنهایت انجام خواهد شد یا خیر، موضوع دیگری که ذهن‌ها را درگیر کرده تصرف چند ایالت در افغانستان از سوی طالبان است که باعث نااطمینانی در منطقه شده و بی‌ثباتی در افغانستان ممکن است روند تجارت ایران با این بازار بزرگ صادراتی را تحت تأثیر قرار دهد و ورود ارز به کشور را کاهش دهد و درنتیجه به‌صورت غیرمستقیم بازار ارز در ایران تحت تأثیر قرار گیرد.
 
افغانستان یکی از کشورهایی است که با ایران مراودات تجاری دارد و در سال‌های اخیر معمولاً یکی از پنج کشور اصلی مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده و حضور طالبان در افغانستان باعث کاهش این تجارت شده است و در گذشته نیز گاهی قیمت دلار در ایران با نرخ دلار در هرات و دوبی مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.
 
به‌رغم نشستی که با حضور محمدجواد ظریف و نمایندگان دولت افغانستان و طالبان با هدف مصالحه طرفین چندی پیش در تهران صورت گرفت، طالبان از مواضع دگماتیستی خود کوتاه نیامد و جنگ دیرینه را از نو آغاز کرد. شگفت آنکه طالبان که سالیان درازی است از آنان به عنوان نیروهای بسیار تندرو، واپسگرا و تروریست یاد می‌شود توسط برخی مقامات جمهوری اسلامی و بخشی از ملت افغانستان صاحب حق تلقی شده و مورد حمایت ضمنی قرار می‌گیرد که پیامد آن مخالفت‌های شدید بین‌المللی بوده است.
 
در حال حاضر تسلط طالبان در شهرهای افغانستان باعث کند شدن روند تجارت ایران با این کشور شده است و با توجه به جنگ در افغانستان و پیشروی طالبان و گسترش دامنه آن در این کشور تا مناطق شرقی ایران افزایش نرخ ارز را به دنبال داشته که هر روز هم که می‌گذرد این نرخ بالاتر می‌رود. گفتنی است که تعداد زیادی افغان به همراه سربازان دولت افغانستان از مرز بلوچستان به ایران پناه آورده و پدیده پناهجویان دوباره در حال شکل‌گیری است که معضلات خاص خود را در پی دارد.
 
درصورتی‌که توافقی در ادامه گفت‌وگوهای برجامی حاصل نشود، ایران در انزوای سیاسی و اقتصادی تنگ‌تری قرار می‌گیرد. ثبات سیاسی در ایران، ثبات اقتصادی را به دنبال دارد و این ثبات اقتصادی ثبات قیمت‌ها را در پی خواهد داشت که منجر به ثبات ارزش پول ملی می‌شود و درصورتی‌که توافقی حاصل نشود و ایران در انزوای سیاسی و اقتصادی قرار گیرد روزبه‌روز بیکاری رشد کرده و ارزش پول ملی‌اش تضعیف خواهد شد.
 
امروز شاهد آنیم که شیوع دور پنجم کرونا آغاز شده و تاکنون جان میلیون‌ها ایرانی به خطر افتاده است به گونه‌ای که رسانه‌ها مرگ روزانه افزون بر ۵۰۰  نفر را اعلام می‌کنند. کمبود واکسن، کیت و دستکش و تجهیزات آزمایشگاهی و بیمارستانی و ناتوانی دولت از حمایت و صیانت جان مردم، سیاست ایمنی گله‌ای که مفهوم دیگرش مرگ گله‌ای است را تداعی می‌کند، به هر حال تصور می‌شود دولت نه تنها قادر به تأمین هزینه‌ها و خسارات اقتصادی ناشی از آن نخواهد بود، بلکه با کاسته شدن از درآمدهای ارزی و ریالی در تأمین سایر هزینه‌ها نیز با چالش جدی روبه‌رو است که با انتخاب سهل‌ترین راه یعنی اخذ وام از بانک مرکزی از طریق نشر اسکناس کسری‌های خود را پوشش می‌دهد که به قیمت افزایش پایه پولی و به تبع آن حجم نقدینگی و خلق پول توسط بانک‌ها و تورم منتج می‌شود که نهایتاً  فشار طاقت‌فرسای آن بر دوش کثیری از آحاد آسیب دیده و فقیر و بخش عظیمی از طبقه متوسط جامعه تحمیل می‌شود.
 
بدیهی است تورم همزاد کاهش ارزش پول ملی و افزایش بهای ارزهای معتبر خارجی است. در این شرایط نباید در انتظار کاهش نرخ ارز بود، با توجه به نابسامانی و ناپایداری اقتصادی و بی‌ثباتی قیمت‌ها و شرایط جنگ در شرق ایران و عدم حل مشکلات با غرب که نتایج این مذاکرات مشخص نیست، روند افزایشی نرخ ارز به سبب انتظارات تورمی و پیش‌بینی‌ناپذیری آینده و ناتوانی دولت در کنترل آن دور از انتظار نیست.  گفتنی است در سال گذشته سهم افغانستان از کل صادرات ایران حدود ۸ درصد بوده که با توجه به کاهش شدید درآمدهای نفتی، سهم این‌چنینی در درآمدهای غیرنفتی به نظر می‌رسد برای بازار ارز ایران اهمیت قابل‌توجهی داشته باشد.
 
از کل ۳۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته بیش از سه میلیارد دلار سهم افغانستان بوده و از کل واردات در افغانستان ۴۴ درصد سهم ایران است و برآوردها حاکی از آن است که در صورت تداوم ناآرامی‌ها در افغانستان و توقف صادرات ایران به این کشور، شوکی حدود ۸ درصد به صادرات غیرنفتی ایران وارد خواهد شد که می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت دلار بگذارد.