۸ ویژگی مهم پیمان شانگهای
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، ایران سرانجام پس از یک دهه انتظار عضو دائم سازمان همکاری‌ شانگهای شد. حضور و عضویت ایران به‌ عنوان عضو دائم یک نهاد امنیتی، دفاعی و البته اقتصادی با حضور کشورهایی نظیر روسیه، چین، هند و البته قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و پاکستان یک گام به جلو در دیپلماسی و سیاست خارجی برای تمرین در یک سطح فراتر از روابط دوجانبه با کشورهاست. اما عضویت در این پیمان به خصوص از نظر اقتصادی برای ایران چه مزایایی دارد و آیا می تواند به رشد سرمایه گذاری خارجی در ایران منجر شود؟ در نکات زیر به اهمیت عضویت ایران در این پیمان جهانی می پردازیم:
    سازمان شانگهای هرچند یک نهاد و پیمان امنیتی و دفاعی به شمار می‌رود، اما هموارکننده مسیر اجرای پیمان‌های اقتصادی نظیر اوراسیا، آسه ‌آن و دیگر پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ ای است و به همین دلیل ایران با ورود به جمع اعضای دائم پیمان شانگهای از این فرصت بهره‌مند شده که بتواند در روند تصمیم ‌گیری‌های پیمان‌های اقتصادی در حوزه آسیا و اقیانوسیه نقش متفاوت‌تری از گذشته را ایفا کند.
    همگرایی ایران و روسیه به‌عنوان صاحب و مالک بزرگ‌ترین ذخایر انرژی جهان از یک سو یک فرصت در عرصه دیپلماسی انرژی خواهد بود. از سوی دیگر همزمان 2 کشور پر مصرف و خریدار اصلی انرژی دنیا یعنی چین و هند هم عضو پیمان شانگهای هستند.
    کشورهای عضو پیمان شانگهای 40درصد جمعیت دنیا را به‌خود اختصاص داده‌اند. اندازه اقتصاد این کشورها 23هزار میلیارد دلار برآورد می‌شود و برای همین عضویت در شانگهای به معنی دسترسی به بازاری بسیار بزرگ است.
    یکی از ایده‌های در حال برسی کشورهای عضور پیمان شانگهای تشکیل منطقه آزاد تجا ری است که هدف از آن یکسان‌سازی حقوق گمرکی، برداشتن موانع صادراتی و سرمایه ‌گذاری مشترک است.
    باتوجه به تحریم های آمریکا و برجام عضویت ایران در پیمان شانگهای می تواند به دور زدن تحریم ها و فرصت و قدرت چانه‌ زنی ایران را در مذاکرات هسته ‌ای کمک کند.
    اعضای سازمان همکاری شانگهای با دارا بودن ۲۵درصد از تولید ناخالص ملی دنیا، حضور ۴ کشور از اعضای این سازمان در جمع قدرت‌های اتمی دنیا، عضویت 2کشور برتر اقتصاد دنیا از منظر قدرت اقتصادی در این سازمان و عضویت چین و روسیه به‌عنوان ۲عضو از ۵عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل نشان‌ دهنده اهمیت این سازمان است.
    حجم تجارت خارجی کشورهای عضو شانگهای بالغ بر ۴۰تریلیون دلار است همچنین پهنای جغرافیایی کشورهای عضو بالغ بر ۳۵میلیون کیلومترمربع است.