۴ امتیاز مهم عرضه اولیه به «روش ترکیبی»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،مدیر صندوق «سرمایه‌گذاری دماسنج» ، توضیحاتی در خصوص روش جدید عرضه اولیه با نام عرضه به «روش ترکیبی» و مزایای به کارگیری آن در بازار ارایه کرد و گفت: در شیوه جدید عرضه اولیه مدل ثبت سفارش در دو مرحله انجام می‌شود، به این ترتیب که در مرحله اول درصدی از سهام (۷۰ تا ۱۰۰ درصد کل سهام قابل عرضه به تشخیص کارشناسان بورس) که برای عرضه اولیه مشخص می‌شود، بین گروه سرمایه گذاران واجد شرایط مثل صندوق های سرمایه گذاری در سهام و مختلط عرضه می شود.
 
"سجاد امیری" عرضه اولیه «روش ترکیبی» را با بوک بیلدینگ مقایسه کرد و افزود: مهمترین تفاوت در این نوع عرضه اولیه، اولویت نخست برای فروش سهام است که اولویت با صندوق ها است، در این اقدام قرار نیست رقابتی شکل بگیرد و خبری از سهمیه بندی و تسهیم به نسبت نیست.
 
امتیازات عرضه اولیه به «روش ترکیبی»
 
امیری از اجرای عدالت به عنوان نخستین امتیاز در روش جدید عرضه اولیه یاد کرد و گفت: گاهی در بازار سهام دیده می شود که یک فرد با ۱۰ کد خانوادگی در عرضه اولیه مشارکت و سهمیه دریافت می کرد که این اتفاق خود نوعی بی‌عدالتی در عرضه اولیه بود و در واقع آمار مشارکت کنندگان در عرضه‌های اولیه خارج از واقعیت تلقی می‌شد.
 
مدیر صندوق «سرمایه‌گذاری دماسنج» پیدا شدن دقیق قیمت تعادلی را دیگر امتیاز عرضه اولیه به روش ترکیبی دانست و گفت: همیشه قیمت تعادلی معامله سهام در عرضه‌های اولیه به علت بالا بودن تعداد سهامداران با مشکلاتی روبرو بود و حتی این قیمت غیر کارشناسی بود، زیرا پس از عرضه عده‌ای ناگهان مانند دومینو شروع به فروش سهام می‌کردند به نحوی که برخی قیمت کشف شده را در یک روز با ایجاد صف‌های فروش کاهش می‌دادند.
 
وی افزایش اهمیت صندوق سرمایه‌گذاری از دیدگاه سرمایه‌گذاران را به عنوان برترین امتیاز این نوع عرضه اولیه اعلام و اظهار کرد: تحلیلگران بازار سرمایه همواره به دنبال پیدا کردن سهامی با سودآوری بالا هستند؛ در حالی که صندوق ها نیز می‌توانند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری آنها باشند.
 
امیری معتقد است امتیاز دیگر این نوع عرضه اولیه، امکان عرضه بیشتر شرکت‌های با مقیاس کوچک تر است.
 
تاثیر روش جدید عرضه اولیه در کشف قیمت درست
 
مدیر صندوق «سرمایه‌گذاری دماسنج» به تاثیر روش جدید عرضه اولیه در کشف قیمت درست سهام شرکت ها اشاره کرد و گفت: به طور قطع، شکل‌گیری عرضه و تقاضای حرفه‌ای در بازار تاثیر با اهمیت و مثبتی را در کشف قیمت‌ها خواهد داشت و به دنبال این اتفاق مدیران سرمایه‌گذاری با دقت و وسواس بیشتری به تحلیل قیمت سهام می‌پردازند.
 
وی به روش عرضه‌های اولیه در بازارهای بین‌المللی تاکید کرد و افزود: در کشورهای مدرن عرضه‌های اولیه در واقع میز معامله بین بزرگان بازار است.
 
امیری ادامه داد: صندوق های سرمایه‌گذاری خصوصی یا شرکت‌های تامین سرمایه معمولاً به عنوان عرضه کننده عمده سهام شرکت‌ها وارد می شوند و از سوی دیگر خریداران نیز مانند صندوق های بازنشستگی و صندوق های سرمایه گذاری در سهام و درآمد ثابت پای میز معامله می آیند.
 
مدیر صندوق «سرمایه‌گذاری دماسنج» اظهار کرد: این روش در ایران به دلیل عدم توسعه کامل ابزارهای مالی فعلا اجرایی نیست اما در حال حاضر روش "عرضه اولیه ترکیبی" بهترین روش عرضه اولیه است.
 
وی به اثر عرضه اولیه به روش ترکیبی در جذابیت صندوق ها و سرمایه گذاری غیرمستقیم تاکید کرد و گفت: به طور قطع این روش جدید با جذابیت زیادی همراه خواهد شد، زیرا بخشی از سرمایه صندوق ها سوار بر موج بلند افزایش قیمت این عرضه ها می شوند و تاثیر جدی در بازدهی صندوق ها خواهند داشت که در گذشته هم این تاثیر در صندوق های کوچک دیده شده بود.
 
به گفته امیری، به تدریج بسیاری از سرمایه گذاران ریسک گریز و حتی نیمه حرفه ای در بازار به سمت صندوق ها خواهند آمد.
 
افزایش اقبال مردم به سرمایه گذاری غیرمستقیم با روش جدید عرضه اولیه
 
مدیر صندوق «سرمایه‌گذاری دماسنج» به افزایش اقبال مردم برای سرمایه گذاری غیرمستقیم اشاره کرد و افزود: صددرصد این اقدام در کوتاه مدت و بلند مدت علاقمندی بسیاری را در میان مردم عادی و سرمایه گذاران مبتدی و نیمه حرفه ای ایجاد می کند و آنها را مشتاق تر به سرمایه گذاری از طریق این صندوق ها خواهد کرد.
 
وی در پایان گفت و گوی خود با "سنا" گفت: هر ابزار و روشی که باعث افزایش ورود غیر مستقیم مردم به بورس و کاهش مخاطرات بازار سرمایه شود را می توان مثبت ارزیابی کرد، زیرا این اتفاق ریسک ها را کنترل و زمینه افزایش بازدهی ها را فراهم می کند.