تحلیلی از وضعیت ترانزیت و صادرات به افغانستان
بعد از اینکه طالبان، در افغانستان قدرت را به دست گرفت، شرایط صادرات و تزانزیت حتی در مرزها هم با وقفه همراه بود. حالا آنطور که مسئولان می گویند تردد کامیون‌های ایرانی در مرزهای افغانستان بدون مشکل انجام می‌شود و دائماً وضعیت امنیت کامیون‌داران رصد می شود. به نظر می رسد در حال حاضر مرزهای سه گانه افغانستان باز است و رفت و آمد و تردد کامیون‌داران ایرانی به صورت عادی در آن‌ها جریان دارد.
 
اما موضوع مهمی که در این شرایط مهم و حائز اهمیت است، امنیت دریافت و پرداخت هزینه های مربوطه به کرایه و تجارت مربوطه است. به عبارتی اگر این امنیت در چارچوبی که باید، شکل نگیرد، مکن است امنیت ارسال کالا زیر سوال رود. خیلی از کالاهایی ترانزیتی از مبادی مختلف از مرز ایران وارد افغانستان می شود. به عبارتی در مبادی مختلف نسبت به این مساله، توجه ویژه وجود دارد تا امنیت سرمایه گذاری در بازار ترانزیتی دچار مشکل نشود.
 
آنطور که مسئولان می‌گویند، تنش‌هایی که به وجود آمده در برخی از شهرهای بزرگ مانند کابل است اما در شهرهای مرزی افغانستان که کامیونداران تردد می‌کنند مشکل خاصی وجود ندارد و وضعیت از نظر امنیتی به عنوان یک مسئله مهم دائماً رصد خواهد شد. اما آنچه در میان مهم است، این است که اگر تفاوت زمانی در بازپرداخت مبلغ و شرایط پرداخت به وجود آید، مسیر ترانزیتی که به افغانستان داشتیم ممکن است دچار مشکل شود.
 
یکی از مسایل مهم برای ایران، ارزآوری برای کشور است. حالا یکی از موارد مهم این درآمد هم استفاده از مسیرهای ترانزیتی و صادرات است. ترانزیت به تامین شرایط مربوطه، تعهد پرداخت هزینه های ترانزیت و حمل و نقل از یک طرف و از طرف دیگر به امنیت و روان بودن مرزها وابسته است.
 
البته که در شرایط فعلی به غیر چند از روز اول که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفت، فعلا مشکلی در تردد در مرزها وجود ندارد و رفت و آمد به راحتی انجام می شود. اما برای محکم کاری و بهبود شرایط بهتر است از طرف دولت برای امنیت پول و طرف کاری تاییدیه صادر شود.