قاچاق ۲.۵ میلیارد دلاری لوازم خانگی به کشور
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،رئیس‌انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه حجم بازار لوازم خانگی ایران، 6 میلیارد دلار برآورد می‌شود، گفت که 40 درصد از این بازار معادل 2.5 میلیارددلار در تصاحب لوازم خانگی قاچاق است.
 
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، علیرضا محمدی دانیالی در‌ ادامه به این نکته اشاره کرد که سهم برخی اقلام و لوازم ریز آشپزخانه نظیر قاشق و چنگال، ظروف وکریستال درکالاهای قاچاق شده، بیشتر است و این حجم از واردات غیر قانونی، برخی تولیدکنندگان این حوزه را با بحران مواجه کرده است.
 
محمدی دانیالی با اشاره به اینکه واردات عمده لوازم خانگی به دلیل حمایت از ساخت داخل تقریبا ممنوع است، ادامه داد: برخی اقلام با قرار گرفتن در گروه 26 اولویت‌های ارزی و با استفاده از ارز متقاضی امکان واردات را پیدا می‌کند.
 
او مناطق آزاد را یکی از مبادی ورود غیرقانونی لوازم خانگی معرفی کرد و گفت: البته ممکن است، برخی پدیده کولبری را نیز به عنوان یکی از راه های ورود کالای قاچاق به کشور قلمداد کنند. اما واردات لوازم خانگی از این مسیر چندان قابل توجه نیست. هر چند که این پدیده نیز باید از طریق توسعه مناطق مرزی و ایجاد اشتغال در این مناطق حل شود؛ چراکه هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که کالا تحت عناوینی چون کولبری، ملوانی، ته لنجی یا بازارچه مرزی وارد شود؛ اما به طور کلی، این‌ها منافذ کوچکی برای ورود کالای قاچاق به کشور محسوب‌ می‌شود و منافذ بزرگ را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد.
 
دانیالی با بیان اینکه«همه‌ کشورها از آمریکا گرفته تا چین از تولید داخل خود حمایت می‌کنند» ادامه داد: وظیقه سیاستگذاران این است که از تولید و اشتغال در کشور حمایت کنند؛ حمایتی معقول و منطقی که در چارچوب استراتژی صنعتی کشور تعریف شده باشد.‌‌ من نمی‌گویم که واردات ممنوع شود. اما در شرایطی که گزارش‌های رسمی، وجود این حجم از قاچاق را تایید‌ می‌کند، باید مشخص شود که این کالاها چگونه وارد کشور می‌شود و چه کسانی در واردات آن دخیل هستند. در این میان، اتاق‌های تهران و ایران نیز باید حمایت‌های جدی تری نسبت به صنعت و اشتغال کشور داشته باشند و رفع موانع توسعه آنها را با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار دهند.
 
 او در ادامه گفت: از دو سال گذشته که شرکت‌های بزرگ لوازم خانگی، بازار ایران را ترک کرده اند، تولیدکنندگان داخلی همت کرده و با افزایش ظرفیت، خلا بازار را پر کردند. به طوری که صنعت لوازم خانگی در سال گذشته، بیش از 60درصد افزایش تولید را تجربه کرده است. بنابراین، سرمایه‌گذاری ها در این صنعت رو به افزایش بوده و لازم است دولت نیز نقش خود را که توجه به نیازهای صنعت است، ‌ایفا کند. به بیان دیگر، صنایع به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، رکود بازار و بحران کرونا باید مورد حمایت قرار گیرند تا بحران بزرگ‌تری ایجاد نشود.
 
دانیالی سپس به وضعیت صادرات لوازم خانگی اشاره کرد و گفت:  با وجود ضعف دیپلماسی اقتصادی و مشکلاتی که در زمینه نقل و انتقال پول وجود دارد، ارزش صادرات لوازم خانگی از ایران به طور متوسط حدود 200 میلیون دلار در سال است که عمدتا به مقصد کشورهای همسایه اعم از عراق،افغانستان، آذربایجان،ارمنستان و به میزان اندک نیز به اروپا صادر می شود.