خروج تدریجی پیمانکاران ایرانی از بازار انرژی عراق
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مدت کوتاهی پس از سفر رئیس‌جمهور فرانسه از کیلومترها آنسوتر به عراق، مدیرعامل توتال‌انرژی بزرگترین قرارداد یک شرکت خارجی را با دولت عراق به امضا رساند. تحلیلگران معتقدند که این قرارداد، تا حدود زیادی وابستگی عراق به سوخت فسیلی را کاهش می‌دهد و البته از آن به عنوان تهدیدی برای صادرات و فروش گاز ایران به این کشور یاد می‌کنند. دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی ایران معتقد است که دولت‌ها در ایران به مانند آنچه که از دیگر دولت‌ها سر می‌زند، حمایتی از شرکت‌های ایرانی برای تصاحب پروژه‌ها و بازارها حتی در کشورهای اطراف نمی‌کنند.
 
شرکت توتال‌انرژی فرانسه و دولت عراق روز یکشنبه گذشته، قراردادی به ارزش 27 میلیارد دلار برای اجرای چهار پروژه بزرگ انرژی از جمله تولید گاز در جنوب عراق به امضا رساندند. همزمان وزیر نفت ایران از کمبود گاز طبیعی در ایران برای مصرف خانگی طی زمستان امسال خبر داد.
 
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، امضای قرارداد 27 میلیارد دلاری توتال‌انرژی فرانسه و دولت عراق پس از آن صورت گرفت که رئیس‌جمهور فرانسه چندی پیش به این کشور سفر و در اجلاس سران در بغداد شرکت کرد.
 
پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال‌انرژی در مراسم امضای این قرارداد گفت، این شرکت با سرمایه‌گذاری اولیه 10 میلیارد دلاری شروع به کار می‌کند. او در ماه ژانویه در توییتی نوشت: "خوشحالم که در بصره هستم و از میدان‌های گاز و نفت دیدن کردم. افزایش تولید گاز در اولویت عراق و همچنین توتال است. بیایید با هم کار کنیم!" مقامات نفتی عراق نیز پیمانکاری توتال‌انرژی در تولید گاز طبیعی در این کشور را اتفاقی بزرگ در کاهش واردات گاز از ایران و عرضه آن با قیمت پایین‌تر در عراق می‌دانند.
 
در این رابطه، حمیدرضا صالحی دبیرکل و عضو هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی ایران، پشتیبانی روسای جمهور کشورها از شرکت‌ها و پیمانکاران کشور متبوع خود در بازارهای بین‌المللی را، اولویت دولت‌های پیش‌رو در اقتصاد جهان می‌داند و با اشاره به سفر چندی پیش امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه به عراق و شرکت در اجلاس سران در بغداد، توافقات دولت این کشور با مقامات عراق برای شروع به کار توتال‌انرژی در حوزه نفت‌،گاز، برق و انرژی خورشیدی این کشور اثرگذار دانسته و گفت: به‌رغم حضور مستمر ایران در برقراری امنیت عراق طی سال‌های اخیر و شکل‌گیری برخی همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور، حضور رئیس‌جمهور ایران در اجلاس اخیر بغداد می‌توانست سرانجام روشنی برای نقش‌آفرینی پیمانکاران ایرانی در بازار انرژی عراق داشته باشد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.
 
وی با بیان اینکه دولت‌ها در ایران، تمایل و باوری به حضور شرکت‌ها در بازارهای هدف منطقه و دیگر نقاط جهان ندارند، افزود: اگر رویه و استراتژی دولت در ایران اصلاح نشود، بازار بزرگ انرژی عراق را از دست خواهیم داد در حالی که دیگر کشورها در بالاترین سطح سیاسی به حمایت از شرکت‌های خود برای گسترش بازار در عراق به رقابت مشغول هستند.
 
صالحی، از جمله ناکامی‌ها برای فعالیت شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی در پروژه‌های نفت و گاز عراق را فقدان استانداردهای همسان و قابل قبول برای وزارت نفت عراق می‌داند و معقتد است که در این رابطه، دولت و وزارت نفت ایران باید مسیر رایزنی و مذاکره با دولت عراق را در پیش گیرد تا شرکت‌های ایرانی از گردونه رقابت‌ها در این بازار جا نمانند.
 
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به قرارداد اخیر توتال‌انرژی با دولت عراق، افزود: این شرکت فرانسوی می‌تواند اجرای پروژه‌های مورد توافق در این قرارداد را به شرکت‌های ایرانی به عنوان پیمانکار دوم واگذار کند، با این حال شرط اولیه این است که پیمانکاران ایران در وندورلیست وزارت نفت عراق جایگاه داشته باشند که این نیز به تلاش وزارت نفت و دولت ایران برای مذاکره با دولت عراق برمی‌گردد. اتفاقی که تاکنون هیچ‌گاه رخ نداده‌است.
 
صالحی همچنین به فروش سالانه حدود 2 میلیارد دلار برق و 1.5 میلیارد دلار گاز از ایران به عراق اشاره می‌کند و معتقد است که این منابع مالی می‌تواند پشتوانه‌ای برای واگذاری و اجرای پروژه‌های انرژی عراق توسط شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی باشد.
 
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی ایران، تداوم عدم حمایت کافی دولت در ایران از شرکت‌ها در بازار عراق را عاملی جدی برای خروج تدریجی ایران از بازار انرژی عراق می‌داند و تاکید می‌کند که دولت کنونی و دولت‌های گذشته، تلاشی برای تصاحب پروژه‌های انرژی عراق توسط شرکت‌های ایرانی به خرج ندادند و این رویه کماکان ادامه دارد.