سه پیش‌بینی شیرین از آینده بازار ارز
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، قیمت دلار بالاخره هفته قبل ترمزش کشیده شد و کانال نوردی‌های ۴۰ روزه و بدون توقف اسکناس آمریکایی به پایان رسید. از اولین روز‌های مردادماه تا پایان هفته اول شهریور دلار با جهش سه هزار و ۶۰۰ تومانی از ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان گران شد و مرز ۲۸ هزار تومان را رد کرد.
 
به گزارش فرارو،‌ بعد از ریزش هزار تومانی قیمت دلار طی هفته قبل این خوشبینی وجود دارد که در آینده، شاهد افت قیمت بیشتری در بازار ارز باشیم. در این مطلب سه پیش‌بینی از امروز، میان مدت و بلند مدت را بررسی می‌کنیم و نگاهی به احتمالات مربوط به کاهش قیمت دلار می‌کنیم. حدس و گمان‌هایی که قطعی شدنشان به اما و اگر‌های زیادی بستگی دارد اما تحقق آن‌ها می‌تواند دلار را به رقم‌های کمتر از ۲۰ هزار تومان نزدیک کند.
 
قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی که گاهی به اسم معاملات فردایی از آن نام برده می‌شود، تا حد زیادی از چند و چون نرخ روز بعد رونمایی می‌کند. معاملات پشت‌خطی روز جمعه احتمال افت قیمت این اسکناس را در جریان خرید و فروش‌های امروز بیشتر نشان می‌دهد. روز پنجشنبه دلار در بازار آزاد با قیمت ۲۷ هزار و ۳۳۰ تومان راهی تعطیلات آخر هفته شد و روز جمعه دلال‌ها لفظ‌های بین خودشان را ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان از آخرین قیمت بازار آزاد پایین‌تر آوردند.
 
به این ترتیب می‌شود انتظار داشت که با شروع اولین روز هفته، قیمت دلار در بازار آزاد با دنده معکوس به سمت کف کانال ۲۷ هزار تومان برگردد. در سوی مقابل چیزی که می‌تواند دلار را از عقب‌نشینی پشیمان کند، جوسازی احتمالی معامله گران بازار ارز از پالس‌های منفی و هیجانی است. دیشب اعلام شد وزارت خزانه‌داری آمریکا چهار شخصیت ایرانی را به فهرست تحریمی‌ها اضافه کرد. کلمه تحریم همیشه توانایی تکان دادن شاخک‌های بازار را دارد.
دلار در ماه‌های ابتدایی دولت جدید ارزان می‌شود؟
 
قیمت دلار از دو ماه و نیم قبل، دو بار ریزش‌های سنگین را تجربه کرده که از قضا هر دو بار پای اخبار و سیگنال‌های مربوط به دولت سیزدهم وسط بوده است. یکبار فردای انتخابات اسکناس آمریکایی بیشتر از ۸۰۰ تومان ارزان شد و بار دیگر بعد از تشکیل کابینه و اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت، دلار با افت ۶۵۰ تومانی، از کانال ۲۸ هزار تومان پا پس کشید.
 
آمار‌ها نشان می‌دهند که در سال ابتدایی دولت‌های گذشته افسار دلار حداقل برای میان مدت مهار شده است. سال ۹۱ دلار بیشتر از دو و نیم برابر رشد قیمت داشت و از هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۸۰۰ تومان رسید. سال ۹۲ با شروع به کار دولت یازدهم افزایش قیمت‌ها در بازار ارز کنترل شد. به این موضوع یک مسئله دیگر را هم اضافه کنید. دلار در دوره دوم دولت حسن روحانی رشد هفت برابری را به ثبت رساند، اما این افزایش قیمت شامل سال اول دولت دوم او نمی‌شود. حالا این خوشبینی وجود دارد که با شروع به کار دولت سیزدهم، در میان مدت شاهد کنترل و یا حتی کاهش قیمت ارز باشیم.
دلار ۲۰ هزار تومانی، شدنی است؟
 
قیمت دلار با احیای برجام احتمالا رنگ رقم‌های کمتر از ۲۰ هزار تومان را می‌بیند، اما تحقق این یکی، نسبت به موارد قبلی هم سخت‌تر است و هم به اما و اگر‌های زیادی گره خورده است. دوباره سراغ آمار برویم. کمترین قیمت ثبت شده اسکناس آمریکایی در سال جاری ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان در نیمه اردیبهشت‌ماه بوده است. آن زمان مذاکرات هسته‌ای وین در جریان بود و گفته می‌شد پیش‌نویس متن توافق احیای برجام نگارش شده است. درست است که فعلا مذاکرات وین متوقف شده اما توافق احتمالی، پیش‌بینی دلار ۲۰ هزار تومانی و حتی کمتر از این‌ها را به واقعیت تبدیل می‌کند.
 
همین الآن که اسکناس آمریکایی از کف نرخ امسال حدود شش هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر است، توقف مذاکرات هسته‌ای به‌عنوان یکی از پررنگ‌ترین عوامل سرکشی‌های دلار معرفی می‌شود. وزیر امور خارجه می‌گوید طرف مقابل درک می‌کند که بازگشت ایران به میز مذاکرات با چند ماه تاخیر اتفاق می‌افتد؛ پس برای ملاقات احتمالی با دلار ۲۰ هزار تومانی شاید لازم باشد فعلا دندان روی جگر بگذاریم.