کاهش تولید سیمان و فولادخام
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از عملکرد حوزه معدن و صنایع معدنی کشور در مجموع چهار ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که از ۱۰ محصول منتخب معدنی مورد بررسی قرار گرفته در این گزارش، در پی قطعی برق صنایع فولادی و سیمانی، تولید سیمان نیز ۳۲ درصد نسبت به خردادماه و قریب به هفت درصد در مجموع چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت تولید داشته است.
 
تولید فولاد در تیرماه امسال ۳۹ درصد نسبت به خرداد ماه امسال کاهش تولید داشته و در مجموع چهارماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها ۱.۵ درصد افزایش داشته که بسیار ناچیز است؛ این در حالیست که جای آمار تولید محصولات فولادی در مدت مذکور سال جاری در آمار ارائه شده وزارت صمت خالی است.
 
قطعی برق صنایع فولادی و سیمانی همانطور که پیش‌بینی می‌شد و فعالان این دو صنعت نسبت بدان هشدار داده بودند، سبب کاهش تولید شده است. در حالی روند تولید سیمان و فولاد از ابتدای سال جاری تا خرداد ماه به صورت افزایشی پیش می‌رفت اما در تیرماه نسبت به ماه‌های پیش از آن به یکباره با افت شدیدی روبرو شد و در حالی که در هر ماه برمیزان تولید نسبت به ماه‌های پیشتر، بیشتر افزایشی می‌شد اما طبق آمار میزان تولید سیمان و فولاد در تیرماه امسال حتی از میزان تولید فروردین ماه هم کمتر بوده است.
 
به صورت دقیق‌تر می‌توان گفت در حالی که به ترتیب در فروردین ماه امسال چهار میلیون و ۹۷۳ هزار و ۸۰۰ تن، در اردیبهشت ماه شش میلیون و ۲۱۳ هزار و ۷۰۰ تن و در خرداد ماه شش میلیون و ۲۱۲ هزار و ۴۰۰ تن سیمان در کشور تولید شده بود، این عدد در تیرماه به چهار میلیون و۱۷۴ هزار و ۳۰۰ تن رسیده است.
 
همچنین در فروردین ماه امسال معادل دو میلیون و ۲۳۸ هزارتن، در اردیبهشت ماه دو میلیون و ۴۳۲هزار و ۶۰۰ تن و در خرداد ماه سه میلیون و ۳۹ هزار و ۱۰۰ تن فولاد  در کشور تولید شده که این عدد در تیرماه به یک میلیون و ۸۴۰ هزار و ۳۴۰ تن رسیده است.
 
براین اساس، کاهش تولید در تیرماه در آمار تجمیعی چهار ماهه سال جاری تاثیرگذار بوده و میزان تولید کمتری را در این مدت نسبت به چهارماهه نخست سال ۱۳۹۹ ثبت کرده است.
 
از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا پایان تیرماه در مجموع ۲۱ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۲۰۰ تن سیمان تولید شده است که نسبت به ۲۳ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۸۰۰ تن تولید شده در مدت مشابه سال گذشته ۶.۹ درصد کاهش یافته است.
 
به گزارش ایسنا ، همچنین طی چهار ماه نخست سال جاری در مجموع ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۱۰۰ تن فولاد خام تولید شده است که تنها ۱۴۳ هزار و ۷۰۰ تن بیشتر از چهار ماهه سال گذشته ( ۹ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۴۰۰ تن) است و رشد ۱.۵ درصدی را نشان می‌دهد که برای صنعتی بزرگ همچون فولاد این میزان تولید نگران‌کننده است.