چسبندگی قیمتی خودرو و دلار در بازار داخل
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بازار خودروهای داخلی، به تعبیری که سال‌های اخیر روزنامه‌نگاران و خبرنگاران آن را در رسانه‌ها باب کرده‌اند، ترمز بریده است و تخت‌گاز به پیش می‌رود. داده‌ها از بازار نشان می‌دهد که قیمت برخی از خودروهای ساخت داخل طی یک ماه اخیر، از 20 تا 30 میلیون تومان افزایش یافته و به نظر می‌رسد که روند افزایشی قیمت در برخی تولیدات ادامه‌دار است. در یک نمونه، خودروی سواری پژو تیپ 5 که ماه گذشته در چنین روزهایی، تا 270 میلیون تومان در بازار معامله می‌شد، طی اولین هفته از شهریورماه به بیش از 300 میلیون تومان و در برخی معاملات، تا 305 میلیون تومان افزایش یافته‌است. خودروی سواری پراید 111 نیز در حالی طی هفته اول مرداد ماه امسال حدود 138 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد که در هفته اول شهریور ماه تا 155 میلیون تومان برای آن قیمت خورده است.
 
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران دلیل جهش ناگهانی قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی را افزایش دوباره نرخ دلار در بازار آزاد می‌داند. به گفته محمدرضا نجفی‌منش، قیمت تمام کالاها و خدمات در ایران، چسبندگی معنی‌داری با نرخ دلار در بازار آزاد دارد و خودرو ساخت داخل نیز از این قاعده مستثنی نیست.
 
به گفته نجفی‌منش، قیمت کارخانه خودروها در داخل کشور، در مقایسه با آنچه که در بازار معامله می‌شود، به مراتب پایین است و از این رو، امروز خودروسازها با ضرر و زیان در حال تولید هستند به طوری که تفاوت قیمت کارخانه و بازار در خودروهای ساخت داخل به 50 تا 150 میلیون تومان رسیده‌است. او در ادامه تصریح می‌کند که خودروسازها از افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو، منفعتی نمی‌برند و در حالی با زیان و ضرر مشهود و قابل توجه به تولید مشغول هستند که پرداخت بدهی آنها به قطعه‌سازها نیز امکان‌پذیر نیست.
 
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در ادامه افزود: تا هر زمان که قیمت ارز در بازار آزاد افزایش یابد، قیمت خودرو نیز در بازار صعودی است و این تصور نیز که با کاهش قیمت ارز، می‌توان منتظر سقوط قیمت‌ها در بازار خودرو بود یا نه، به دلیل ماهیت چسبندگی قیمت‌ها که در اقتصاد ایران ریشه دوانیده، نباید انتظار شوکه‌آوری از کاهش قیمت‌ خودرو در مدت زمان کوتاه و فوری متصور بود.