رفت و برگشت طرح عرضه خودرو در بورس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،  حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: هدف ما از طرح عرضه خودرو به بورس این بود که اولاً عرضه و تقاضا همسان شوند و هدف دیگر هم منطقی و رقابتی شدن قیمت آن بود.
 
وی افزود: یکی از مسائلی که خودروسازان دائماً آن را مطرح می کنند این است که فاصله بین قیمت تمام شده تولید خودرو در کارخانه با قیمت بازار بسیار زیاد است و به خاطر همین قیمت گذاری دستوری، زیان می کنند و سود اصلی را دلالان و سوداگران می برند.
 
فیروزی گفت: گلایه ما این است چرا طرحی که از مطرح شدن آن در کمیسیون 8 ماه می گذرد، همچنان در رفت و برگشت است.
 
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن اشاره به فاسد بودن بخشی از این زنجیره، ورود مراجع قضایی به تخلفات در این حوزه را ضروری دانست و بر آن تأکید کرد.
 
* مکانیزم عرضه خودرو در بورس
 
علی پناهی، معاون سابق عملیات و نظارت بورس کالای ایران نیز در این مورد گفت: چند سال است که ورود خودرو به بورس کالا مطرح شده و در جای خود ایده بسیار خوبی است.
 
وی افزود: فرآیند عرضه خودرو در بورس در گذشته و در یک مقطع کوتاه یک بار انجام شد و معاملاتی هم شکل گرفت اما به دلایل و موانع مختلف این کار ادامه پیدا نکرد.
 
معاون سابق عملیات و نظارت بورس کالای ایران، شفاف سازی و منصفانه شدن قیمت را دو هدف اصلی از عرضه خودرو در بورس کالا عنوان کرد و گفت: هر کالایی که در بورس یا غیر بورس محدود شود، دلال بازی هم در آن شکل می گیرد.
 
به گزارش فارس ، پناهی ادامه داد: مکانیزم عرضه خودرو در بورس این است که کارگزاری ها ثبت سفارش کرده و خود نمایندگی ها به عنوان طرف خرید و در مقام کارگزاری ها نقش آفرینی کنند که در این صورت قیمت ها و فرآیند خرید و فروش شفاف سازی و تقاضای کاذب نیز حذف خواهد شد.