۶ عامل تاثیرگذار بر نرخ ارز در سال ۱۴۰۰
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، کمیل طیبی در مورد چشم‌انداز نرخ ارز در سال پیش‌رو به ایلنا اظهار داشت: نرخ ارز تابع بسیاری از عوامل اقتصادی و غیراقتصادی است. مهم‌ترین عامل اقتصادی مربوط به شرایط بخش تجارت و میزان صادرات و واردات به عنوان منبع اصلی تامین ارز است چون عمدتا صادرات نفتی و غیرنفتی به عنوان منبع تامین و تعیین ارز تاثیر بسیار بالایی بر نرخ دارد.
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر، زمانی که صادرات است موضوع واردات نیز مطرح می‌شود. اما اگر واردات مربوط به کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای باشد در ثبات نرخ ارز تاثیرگذار خواهد بود اما تقاضا برای کالاهای نهایی موجب کسری در تراز تجاری و افزایش نرخ ارز می‌شود.این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: رشد اقتصادی نیز عامل دیگر تاثیرگذار بر نرخ ارز است. چون وقتی رشد اقتصادی مثبت و پایدار باشد زمینه سرمایه‌گذاری، افزایش ظرفیت تولید، رشد اشتغال و بهره‌وری عوامل تولید به وجود می‌آید.
 
طیبی عامل دیگر تاثیرگذار را رشد نقدینگی و تورم دانست و افزود: خود تورم به منزله کاهش ارزش پول ملی است که نرخ برابری ریال را در برابر دلار یا یورو کمتر می‌کند یعنی نرخ ارز در بازار حقیقی افزایش می‌یابد.
 
وی افزود: وجود سیستم چندنرخی نیز عامل مهم در نرخ ارز است. وقتی شکاف در نرخ ارز رسمی و بازاری وجود داشته باشد زمینه رانت به وجود می‌آید و آن موقع دلالان و سوداگران در قامت بازارساز ظاهر می‌شوند و بر نرخ ارز تاثیر می‌گذارند. این اقتصاددان با اشاره به عوامل غیراقتصادی موثر بر نرخ ارز گفت: از این عوامل می‌توان به تحریم‌ها و موضوع کرونا اشاره کرد که بدون تردید بر نوسانات نرخ ارز در سال‌های اخیر به ویژه با تشدید تحریم‌ها از سال ۹۷ تاثیرگذار بوده است. بنابراین مجموع این عوامل بر نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ تاثیرگذار خواهند بودند.