پیش بینی افت قیمت سنگ آهن تا ۵ سال آینده
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از فولاد ایران، قیمت سنگ آهن در اوایل ماه مارس پس از آن که رکوردهای بالایی را ثبت کرد کاهش داشت ولی در حدود ۱۶۷ دلار هنوز ۹۰ درصد از قیمت مدت مشابه سال گذشته بالاتر است. چین که ۵۷ درصد کل سنگ آهن تولیدی دنیا را مصرف می کند بیش از دو سوم تجارت سنگ آهن دنیا را در دست دارد. سهم استرالیا از این تجارت جهانی ۵۳ درصد است و با این که روابط بین دو کشور کمی تیره شده در مورد سنگ آهن اثری نداشته است.
 
انتظار می رود ارزش صادرات سنگ آهن استرالیا امسال به ۱۰۳ میلیارد دلار برسد و برای ۵ سال آینده نیز بالای ۱۰۰ میلیارد دلار باشد. این رشد درآمد بالا به لطف معادن جدید و پروژه های توسعه در حال ورود به چرخه تولید است که کمک می کند صادرات سنگ آهن استرالیا تا سال ۲۰۲۶ از ۹۰۰ میلیون تن فعلی به ۱.۱ میلیارد تن برسد.
 
با این حال تحلیلگران استرالیایی چندین فاکتور منفی را در ماه های آتی بر قیمت سنگ آهن اثر گذار می بینند. برخی از این فاکتورها، افت قیمت ها برآورد شده است چون شرکت واله برزیل تولیدش به سطوح قبل از حادثه شکست سد باطله در سال ۲۰۱۹ باز می گردد و تا سال ۲۰۲۱ انتظار می رود تولید سنگ آهن برزیل به حالت طبیعی خود بر گردد. هر چه سرعت این بهبود بیشتر باشد فشار بر افت قیمت بالاتر می رود.
 
ماه های آتی فولادسازان چینی هم که از نظر حاشیه سود تحت فشارند شاید به دنبال کاهش تولیدات خود باشند تا فشار بر قیمت ها را کنترل کنند. بسته های محرک اقتصادی چین هم نیمه دوم سال کمرنگ تر می شود و دیگر نباید منتظر رشد سریع تقاضای سنگ آهن برای تولید فولاد بود و موجودی سنگ آهن بنادر چین هم بالا می رود.
 
در حالی که به دلیل برخی اختلالات ناشی از وضعیت جوی دو منطقه اصلی در استرالیا و برزیل برخی رشد قیمت ها دور از انتظار نیست ولی چشم انداز بلند مدت قیمت سنگ آهن بیشتر به سمت دورقمی شدن آن است.
 
انتظار می رود تا پایان سال آینده میلادی قیمت سنگ آهن تا ۵۰ درصد کاهش یابد و بعد از آن به تدریج کاهش یابد و تا پایان سال ۲۰۲۶ به ۷۲ دلار در هر تن سی اف آر چین برسد.