آیا بخش خصوصی می تواند واکسن کرونا وارد کند؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شرایطی از دو هفته گذشته فراخوان اعطا مجوز برای واردات واکسن کرونا به شرکت های بخش خصوصی از سوی دولت داده شده که سوال اصلی این است آیا واکسنی برای واردات وجود دارد؟ آیا در شرایطی که در تمامی کشورها این دولت ها هستند که اقدام به خرید واکسن کرده اند؛ فعالان بخش خصوصی شانسی برای تامین واکسن از شرکت های تولیدکننده دارند آن هم در حالی که از ماه ها قبل تعداد زیادی از کشورها واکسن مورد نیازشان را پیش خرید کرده اند؟ علاوه بر این ها باید این نکته را در نظر داشت در تعدادی از کشورهای تولیدکننده واکسن همچون هند که قرار بود به ایران هم واکسن صادر کند، ممنوعیت ها و محدودیت هایی برای صادرات ایجاد شده است و عملا در چنین وضعیتی واردات واکسن کاری تقریبا غیرممکن است.
 
سازمان غذا و دارو، سوم فروردین در اطلاعیه‌ای خطاب به شرکت‌های وارد‌کننده دارو، اعلام کرد که این شرکت‌ها درصورت توانایی در تامین واکسن کوویدـ 19 از منابع معتبر مورد تأیید این سازمان، درخواست خود را به اداره بازرگانی اداره داروی این سازمان ارائه دهند. چهارم فروردین، مدیرکل داروی این سازمان، در توضیحات تکمیلی گفت که خریدار این واکسن‌ها وزارت بهداشت است و واکسن‌ها به‌صورت رایگان توزیع می‌شود. حیدر محمدی این را هم اضافه کرد که واکسن از سوی هیأت امنای ارزی وارد می‌شود، اما بنا به‌ نظر سازمان غذا و دارو و وزیر بهداشت، همزمان به شرکت‌های وارد‌کننده هم فراخوانی برای تامین واکسن داده شده است.
 
همچنین هفته گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری هم اعلام کرد: «این هفته مصوبه ستاد ملی کرونا بود که در چهارچوب واکسن هایی که وزارت بهداشت و درمان مشخص و معین کرده، هر بخش خصوصی با ارز نیمایی می‌تواند واکسن را وارد کند، بیاورد و در بیمارستان‌های خصوصی، دولتی و هر جا که وزارت بهداشت و درمان مناسب می‌دانند تزریقات انجام بگیرد. حتی اگر یک کارخانه و یک تولیدکننده بزرگ برای کارگران خودش می‌خواهد برود و با هماهنگی وارد کند و از واکسن استفاده کند. واکسنی که ما وارد می کنیم و به صورت مجانی استفاده خواهد شد، آن حساب و برنامه دیگری دارد که طبق آن برنامه عمل می‌کنیم؛ کادر درمان، افراد مسن و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند در اولویت هستند و ممکن است به افراد عادی مقدار دیرتر برسد ولی اگر کسی خواست از طریق دیگر با ارز نیمایی واکسن وارد شود و تزریق شود هیچ مشکلی نداریم.»
 
البته درحالی رئیس جمهور و مسئولان سازمان غذا و دارو اعلام می کنند که واردات واکسن کرونا آزاد است که شرکت های واردکننده دارو و فعالان این حوزه اعلام می کنند امکان واردات واکسن کرونا وجود ندارد و عملا ایران زمان مناسب برای تهیه واکسن های خارجی را از دست داده است. محمود نجفی‌عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی گفته است هم‌اکنون شرکت‌های تولید‌کننده واکسن، در تلاشند تا واکسن را برای جمعیت کشور خود تامین کنند. از سوی دیگر، کشورهای متقاضی واکسن، از قبل نیاز خود را پیش‌ خرید کرده‌اند و دیگر واکسنی وجود ندارد که شرکت‌ های خصوصی بخواهند آن را تهیه کنند. او به همشهری گفته است:« در تمام دنیا، دولت‌ها برای خرید واکسن کرونا اقدام کردند و عملا بخش خصوصی خودش را وارد این ماجرا نکرد؛ چراکه امکان پرداخت برای واردات واکسن در توان شرکت‌های خصوصی نیست و اگر قرار باشد بعدا هزینه آن از دولت گرفته شود اصلا مشخص نیست که چه زمانی این اتفاق بیفتد. عملا شرکت‌های خصوصی توان تامین میزان زیادی از واکسن کرونا را ندارند و از همان ابتدا یعنی زمانی که شرکت‌ها در حال تولید بودند، از شرکت‌های خصوصی هم خواسته نشد تا واکسن وارد کنند.» نجفی‌عرب معتقد است که ایران خیلی زودتر از اینها می‌توانست واکسن کرونا را پیش‌خرید کند، این اتفاق برای واکسن آنفلوآنزا هم می‌افتد، اما در ارتباط با واکسن کرونا موضوع پیچیده‌تر است و بخش خصوصی مانند واکسن آنفلوآنزا نمی‌تواند واکسن کرونا وارد کشور کند.