۳ سناریو برای آینده صنعت خودرو
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،صنعت خودرو یکی از مهم ترین پیشران های اقتصادی جهان است که باتوجه به تغییرات محیط زیست و زندگی در سال های گذشته با تحولات گسترده ای رو به رو شده و این تغییرات به سرعت ادامه دارد. موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در گزارشی به چشم انداز و روندهای اصلی صنعت خودرو پرداخته است. در این گزارش نوشته شده:« انتظار می رود که صنعت خودرو در سال های آتی از لحاظ  تولید و مصرف بر بازارهای آسیایی متمرکز شود. ذائقه مصرف کنندگان، چه در بازارهای درحال توسعه و چه در بازار کشورهای توسعه یافته، متمایل به خودروهای کوچکتر و کم مصرف تر خواهد شد. در کشورهای توسعه یافته سبک زندگی و ترجیحات افراد مبتنی بر استفاده کمتر از خودروی شخصی بوده و خودروی شخصی دیگر به عنوان عامل تعیین کننده جایگاه اجتماعی نخواهد  بود.  با  توجه  به  تغییرات  در قوانین  و  همچنین  با  افزایش  آگاهی  مصرف کنندگان،  عوامل زیست محیطی نظیر کاهش  گازهای  گلخانه ای و  توسعه  پایدار، اهمیت  بیشتری  یافته  و  خودروهای دونیرویی  (هیبرید) و  الکتریکی  سهم  بیشتری  از  بازار  را  به  خود  اختصاص  می دهند.» در بخش دیگری از این گزارش آمده است:« سرمایه گذاری روی تحقیق و توسعه و کاهش هزینه تولید و نگهداری خودروهای کم مصرف ضمن افزایش کارایی است. تجهیزات ارتباطی و الکترونیکی بخش جدایی ناپذیر از خودروهای آینده هستند که  کاربردهایی  نظیر هوشمندسازی و خودران شدن خودروها و افزایش  ایمنی وسائل  نقلیه دارند. مدل های  کسب و کار جدید برای جابجایی و حمل و نقل نظیر خودروهای اشتراکی مورد استقبال بیشتری قرار می گیرند. شرکت های خودروسازی نیز از مدل های کسب و کار جدید و مشارکت های گسترده برای دستیابی به بازار وسیع تر، کاهش هزینه های تحقیق و توسعه و دستیابی سریعتر به فناوری ها بهره می برند. انتظار می رود دسترسی به نیروی انسانی متخصص و مهندسان ماهر در جوامع سال خورده به عنوان یک چالش اساسی مطرح شود؛ از این رو تامین قطعات و محصولات از تولیدکنندگان محلی افزایش می یابد. بازیگران  جدیدی  به خصوص از میان شرکت های فناور به بازار ورود می کنند وهمکاری ها بین شرکت های خودروسازی و شرکت های فناور افزایش می یابد. در نهایت  شرکت های موفق دراین حوزه سطح بالایی از انعطاف پذیری را در تجهیزات تولیدی و فرآیندهای عملیاتی به کار می گیرند و شخصی سازی خودروها به عنوان یک الزام مطرح می شود. در خصوص خودروهای تجاری نیز روندهای فوق با اندکی تاخیر زمانی قابل تصور است و با توجه به تقاضای روز افزون در این بخش، انتظار رشد تولید و مصرف خودروهای باربری سنگین به خصوص در آسیا و اقیانوسیه می رود.»
 
سناریوهای و قابلیت های کلیدی:
 
با توجه به روندهای مورد بررسی سه سناریو اصلی را می توان برای صنعت خودرو در نظر گرفت.
 
    در سناریو اول که مبتنی بر توسعه فناوری های نوین است، تجهیزات به هم پیوسته و هوشمند در خودروها به طور  قابل  ملاحظه ای به کار می روند. سیستم های نوین در حفظ امنیت، خودران شدن خودروها و عیب یابی خودکار استفاده می شوند. در حوزه بازاریابی نیز قابلیت های نوین مبتنی بر ارتباط مستمر با مشتریان و شبکه های اجتماعی بکار گرفته می شوند.عامل کلیدی  در این سناریو تمرکز بر فعالیت های تحقیق و توسعه است که نوآوری و همکاری با شرکا را تقویت می کند. طراحی مبتنی بر ماژول ها امکان تغییرات مستمر در طراحی ها و بهروز رسانی سریع قابلیت ها را فراهم می آورد. لازم است تا کارخانه ها انعطاف پذیر باشند تا امکان ارتقا و شخصی سازی محصولات فراهم باشد.
 
2. در سناریو مربوط به بودجه،قدرت خرید مشتریان به دلیل تورم و مالیات و رشد کم اقتصادی کاهش می یابد. با توجه به جهانی سازی، نیروی کار کاهش یافته و هزینه تامین مواد اولیه افزایش می یابد و لذا خودرو در رقابت با سایر مخارج ضروری مشتریان قرار می گیرد و قابلیت خرید آن کاهش می یابد. لیزینگ و برنامه های تامین مالی برای خرید خودرو گسترش می یابد و مدل پرداخت بر اساس میزان یا تعداد دفعات استفاده نیز رایج می شود. همچنین برندهای جدیدی برای تولید خودرو اقتصادی و با قیمت رقابتی وارد بازار می شوند. ویژگی های اصلی خودروها در این سناریو، سادگی و پرهیز از امکانات و فناوری های گران قیمت است. عامل اصلی موفقیت در این سناریو طراحی و تولید خودروها با کمترین هزینه است. پلتفرم های استاندارد و مشترک مورد استفاده قرار می گیرند و برندسازی روی محصولات مشابه در بازارهای محلی گسترش می یابد. تامین مواد و تجهیزات از تولیدکنندگان محلی در راستای کاهش هزینه ها نیز افزایش می یابد.
 
    سومین سناریو، پایداری جهانی را توصیف می کند که قوانین، مالیات و ترجیحات مصرف کنندگان رفتار مشتریان را شکل می دهد. دراین شرایط بازار خودروهای دست دوم رشد خواهد کرد. لازم است تا خودروسازان با قواعد فعلی و آینده در زمینه محیط زیست و پایداری انطباق یابند. محصولات هیبرید و الکتریکی مورد توجه قرار می گیرند. عامل اصلی موفقیت در این سناریو نیز توجه به تحقیق و توسعه برای توسعه فناوری های سبز است. محصولات برتر در راستای هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و به صفر رساندن آن حرکت می کنند و راهکارهای نوینی در جهت مدیریت ترافیک و حمل و نقل هوشمند توسعه می یابند.