سبقت معاملات اوراق بدهی در بازار سرمایه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شرایطی که بورس روزهای قرمز را پشت سر می گذارد و شاخص کل به کانال یک میلیون و صد هزار واحدی سقوط کرده است، بررسی ها نشان می دهد در بازار سرمایه شاهد یک چرخش اساسی به سمت معاملات اوراق بدهی هستیم. دیروز در نخستین روز هفته، رکورد تازه‌ای در معاملات بورس ثبت شد و 75درصد ازکل معاملات به اوراق بدهی اختصاص یافت. به اعتقاد کارشناسان معاملات اوراق بدهی در بازار سرمایه تحت‌تأثیر نرخ بهره این اوراق انجام می‌شود. افزایش نرخ بهره در بازار بین‌ بانکی جذابیت اوراق بدهی را، برای سرمایه‌گذاران، نسبت به ابتدای سال بیشتر کرده است. این روزها حجم معاملات بازار سهام به شکل محسوسی افت کاهش یافته است ولی در مقابل سهامداران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سمت خرید اوراق بدهی تمایل پیدا کره اند. در این بین باتوجه به افت شاخص ها و ریزش های شدید بورس هر روز شاهد صف های طولانی فروش هستیم.  از چند هفته پیش حجم معاملات اوراق بدهی در بازار سرمایه  افزایش یافته است تاجایی که روزانه حدود 10 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در بازار سرمایه به فروش می رسد و در مقابل میزان کل معاملات بازار سرمایه به زحمت به 5هزار میلیارد تومان می ‌رسد.
 
دیروز رکورد معاملات در بازار اوراق بدهی شکسته شد و حدود 75درصد از جمع کل معاملات بازار سرمایه به معاملات اوراق بدهی اختصاص یافت. دیروز 15هزار میلیارد تومان از 19هزارو800 میلیارد تومان مبادله‌ ای که در بازار سهام انجام شد به معاملات اوراق بدهی اختصاص یافت. دیروز فقط 4هزارو800میلیارد تومان سهام در بورس و فرابورس به‌ صورت خرد و بلوک داد و ستد شد
 
طبق اعلام مسئولان بورس قرار است ظرف روزهای آینده حجم فروش اوراق بدهی دولتی دوباره افزایش یابد. امروز، یکشنبه و فردا، دوشنبه ۵هزار میلیارد تومان اوراق منفعت شرکت نفت پذیره‌نویسی می‌شود. فرابورس نیز اعلام کرده از ١٣ تا ١٨اسفند‌ماه 7نماد از اوراق مرابحه دولتی را در چند مرحله در بازار سهام عرضه خواهد کرد. همچنین آن طور که بانک مرکزی اعلام کرده از 19اسفند 27هزار میلیارد تومان اوراق مرابحه دولتی منتشر خواهد شد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم می‌توانند در این معاملات از طریق سامانه مظنه ‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شرکت کنند. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود بخش عمده منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری به جای اینکه صرف خرید سهام شود به سمت بازار اوراق بدهی و اوراق مرابحه عام دولت هدایت شود.
 
آمار‌ها نشان می‌دهد یک عامل افزایش ارزش معاملات بازار اوراق بدهی جذابیتی است که در نرخ بهره این اوراق ایجاد شده به ‌طوری که نرخ بازده این اوراق در بازار بین‌بانکی که نرخ مرجع است در چند‌ماه گذشته حتی به 23درصد هم رسید. دلیل اصلی افزایش جذابیت این اوراق به سیاست‌های دولت، کاهش ریسک‌های سیاسی و کاهش انتظارات تورمی بازمی‌گردد. دولت از یک طرف در تلاش است در بازار بین‌بانکی با بالا نگه داشتن نرخ بهره از رشد تورم جلوگیری کند و از سوی دیگر منابع لازم برای بودجه سال‌جاری را محقق کند. در واقع در شرایطی که ریسک سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یافته و در مقابل انتظارات تورمی هم به ‌دلیل افت ریسک‌های سیاسی کاهش یافته سرمایه‌ گذاران ترجیح می‌دهند ریسک و بازده کمتری را متحمل شوند و برای همین به سمت بازار اوراق بدهی رفته ‌اند و این همان هدفی است که دولت آن را تعقیب می‌کند تا از طریق آن هم به اهرم کنترل تورم را در دست بگیرد و هم بودجه سال‌جاری را با فروش اوراق بدهی تا پایان سال محقق کند.