پرداخت ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، «فرهاد دژپسند» در نشست هم اندیشی کارآفرینان و تولیدکنندگان با وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: سال گذشته ۹۷۰ هزار تومان تسهیلات پرداخت شد اما با این حال معتقدیم نظام بانکی باید چابک‌تر باشد.
 
وی در ادامه گفت: پس از سه سال جنگ تحمیلی اقتصادی و تحریم ظالمانه و نابخردانه در سه ماهه سوم رشد اقتصادی نفتی و غیرنفتی مثبت است و براساس اعلام مرکز آمار در ۱۱ ماهه امسال صادرات غیرنفتی به۳۲ میلیارد دلار رسید و با توجه به شیوع بیماری کرونا و تحریم‌ها تنها ۱۸ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود.
 
دژپسند میزان واردات در ۱۱ ماهه امسال را ۳۲ میلیارد دلار اعلام کرد که به گفته وی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کمتر بوده و ۸۵ درصد واردات مربوط به مواد اولیه و کالاهای واسطه ای است.
 
وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان جهش تولید گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب این عنوان را برای سال ۹۹ انتخاب کردند نشان دهنده اهمیت اقتصاد و فعالان اقتصادی است و ما نیز موظف هستیم موانع پیش روی تولید را برداریم. 
 
وزیر اقتصاد گفت: البته باید توجه کنیم که خیلی از مسائل دست ما نیست و الزام قانونی است اما می‌توان در جهت اصلاح قانون گام برداریم و با حضور در واحدهای تولیدی از نزدیک در جریان مشکلات قرار گیریم و به سمت نظام تصمیم‌گیری درست حرکت کنیم. 
 
وی با شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا تاکید کرد: نباید به بهانه‌های مختلف همچون تحریم اقتصاد را قفل کنیم و در حال حاضر شرایط استفاده از منابع ارزی خارجی و صادرات نفت تا حدودی فراهم شده و باید با همدلی و هم افزایی تلاش کنیم بار مشکلات را از دوش مردم برداریم.