اقتصاد هنوز در محدوده منفی است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی در سه ماه سوم سال و همچنین 9 ماهه اول سال را منتشر کرد. رشدی که به نظر می رسد هنوز در محدوده منفی به سر می برد و سال 99 رشد مثبت به خانه نخواهد برد.
 
طبق این گزارش، در فصل پاییز رشد اقتصادی کشور، به مثبت 0.8 درصد و رشد اقتصادی بدون نفت به مثبت 0.2 درصد رسیده است. بر اساس آخرین اطلاعات و محاسبات صورت گرفته در فصل پاییز، رشد گروه کشاورزی به مثبت ٥.٥ درصد، گروه صنایع و معادن به مثبت 3.7 و گروه خدمات به منفی 1.8 رسیده است.
 

 

محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در نه ماهه نخست سال ١٣٩٩ به رقم ٥٢٣١ هزار میلیارد ریال با نفت و ٤٥٤٦ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالیکه رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ٥٢٩٥ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ٤٥٩٣ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد منفی 1.2 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و  منفی 1 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در نه ماهه نخست سال ١٣٩٩ دارد.

نتایج مذکور حاکی از آن است که در نه ماهه نخست سال ١٣٩٩رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ٣ ، گروه صنایع و معادن 0.8  و گروه خدمات  منفی 3.3 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد داشته است.

 

 

*آمارهای قبلی در چه وضعیتی قرار داشتند؟

طبق گزارش مرکز آمار در شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹ رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی 1.7، گروه صنایع و معادن منفی 0.7 و گروه خدمات منفی 3.5 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد داشته است. همچنین در تابستان ۹۹ رشد محصول ناخالص داخلی (رشد اقتصادی) با نفت به 0.2 درصد و بدون نفت به منفی 0.2 درصد رسید. به‌این‌ترتیب آمار مرکز آمار هنوز برای نیمه اول سال منفی است. اما به نظر می‌رسد تابستان بالاخره کمی وارد محدوده مثبت شده است.

طبق گزارش مرکز آمار، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹ به رقم ۳۴۴۳ هزار میلیارد ریال با نفت و ۳۰۰۰ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، درحالی‌که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ۳۵۱۰ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ۳۰۳۹ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد منفی 1.9 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و منفی 1.3 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹ دارد.

در فصل بهار اما اوضاع به این شکل بود که رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی 0.1، گروه صنایع و معادن منفی 4.4 و گروه خدمات منفی 3.5 درصد نسبت به فصل بهار سال ۱۳۹۸، رشد داشته است.

محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در سه‌ماهه اول سال ۱۳۹۹ به رقم ۱۶۵۶ هزار میلیارد ریال با نفت و ۱۴۴۵ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، درحالی‌که این رقم در فصل مشابه سال قبل با نفت ۱۷۱۶ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ۱۴۷۱ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد منفی 3.5 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و منفی 1.7 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در فصل بهار سال ۱۳۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل دارد.