اثرات آزادسازی ارزهای بلوکه شده در بازار ارز
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سیگنال های مثبتی برای کاهش قیمت دلار در بازار احساس می شود. از یک سو خبر از شرق دور و آزادسازی یک میلیارد دلار مطالبات بلوکه شده ایران در کره  جنوبی می رسد و از سوی دیگر «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق به تهران سفر کرده است و یکی از محورهای اصلی مذاکرات او با مقامات ایرانی پرداخت بدهی مالی این کشور به ایران است. موضوعی که پیش از این عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی هم آن را اعلام کرده بود. همچنین دو روز پیش شبکه کی. بی. اس به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه کره‌جنوبی اعلام کرد: این انتقال قرار است از طریق بانک‌های سوئیس انجام شود. این مقام ارشد وزارت خارجه کره‌جنوبی افزود: ایالات متحده درواقع با طرح آزادسازی مقداری از دارایی‌های ایران از طریق بانک‌های سوئیسی موافقت اصولی کرده است، اما بحث‌ها درباره روش انتقال آن همچنان ادامه دارد. علاوه بر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در عراق و کره جنوبی خبرها نشان می دهد ایران با عمان و ژاپن هم مذاکراتی را شروع کرده است. باتوجه به این تحولات این پرسش مطرح است که این آزاد‌سازی‌ منابع ارزی ایران چه اثری بر بازار ارز دارد؟
 
به اعتقاد کارشناسان پیام مهمی که ورود ارزهای جدید می تواند داشته باشد حتما کاهش قیمت ارزهای خارجی است زیرا بازار به ورود منابع ارزی به کشور امیدوار می شود و از جهت دیگر این پیام مثبت را دریافت می کند که احتمالا تصمیم آمریکا بازگشت به برجام و میز مذاکره است. مهم ترین چالشی که در دو سال گذشته به افزایش قیمت ارز دامن زده است در واقع کاهش ورود ارز و کاهش عرضه در مقابل تقاضا بوده است که با تحولات جدید بخش مهمی از آن می تواند حل شود. اما در این بین سوال دیگری هم وجود دارد؛ با آزادسازی منابع ارزی ایران، قیمت دلار و دیگر ارزهای خارجی تا کجا نزول خواهد کرد؟ در حال حاضر باتوجه به شرایط اقتصادی کشور تحلیلگران معتقدند قیمت تعادلی دلار بین 20 تا 22، 23 هزار تومان است بنابراین افت قیمت دلار زیر این قیمت به اعتقاد آن ها با شرایط اقتصادی کنونی همخوانی ندارد.
 
البته دو هفته پیش حسن روحانی در جلسه هیات دولت اعلام کرد در حال حاضر دست بانک مرکزی در اعمال سیاست بر نرخ ارز بسته است اما در آینده شرایط بهتر می‌شود و اگر منابع بلوکه شده ایران در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان نیز خواهد رسید. در این بین اما کارشناسان معتقدند اگر قیمت دلار به 15 هزار تومان برسد مقطعی خواهد بود و تنها با عرضه گسترده دلار در بازار از سوی بانک مرکزی ممکن می شود. میثم هاشم‌خانی کارشناس اقتصادی در این باره گفته است:« اگر قیمت دلار در هر صورت به کمتر از ۱۵هزار تومان برسد، در خوش‌بینانه‌ترین حالت این قیمت حداکثر دو تا سه‌ ماه می‌تواند حفظ شود و بعد از آن به سمت قیمت تعادلی، جهش پیدا می‌کند.»