اقتصاد چین تا سال ۲۰۳۵ دو برابر می‌شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،یک اقتصاددان از بانک امریکا گفت: چین شانس خوبی برای دو برابر شدن اقتصادش تا سال 2035 دارد. به‌این‌ترتیب از ایالات‌متحده به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان پیشی می‌گیرد. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.
 
همان‌طور که چین به دنبال تبدیل‌شدن به یک کشور پیشرفته است، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور این کشور در ماه نوامبر اعلام کرد که می‌تواند تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه این کشور را تا سال 2035 دو برابر کند.
 
دو برابر شدن تولید ناخالص داخلی چین برای 15 سال آینده به رشد متوسط سالانه 4.7 درصدی نیاز دارد که به گفته برخی کارشناسان دستیابی به آن دشوار است. اما هلن کیائو، رئیس اقتصاد آسیا در BofA Global Research می‌گوید: برخی اقدامات اصلاحی به چین کمک می‌کند تا به این نقطه موردنظر برسد. او گفت: ما فکر می‌کنیم که چین می‌تواند به هدفش دست پیدا کند.
 
کیائو پیش‌بینی کرده که علاوه بر دو برابر شدن تولید ناخالص داخلی چین، غول اقتصادی آسیا از ایالات‌متحده پیشی خواهد گرفت و در حدود سال‌های 2027 تا 2028 بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌شود.
 
چین یکی از معدود اقتصادهای جهان بود که باوجود چالش‌های ناشی از پاندمی کووید 19 در سال 2020، رشد کرد. داده‌های رسمی نشان داد که اقتصاد چین در سال گذشته 2.3 درصد رشد کرده است. صندوق بین‌المللی پول هم رشد 8.1 درصدی برای چین در سال جاری پیش‌بینی کرده است.
 
در همین حال، طبق آخرین برآوردهای دولت، اقتصاد ایالات‌متحده در سال 2020، 3.5 درصد کوچک‌تر شده است. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که اقتصاد ایالات‌متحده امسال می‌تواند 5.1 درصد رشد کند.
 
*نگرانی‌ها درباره رشد چین
 
در گزارشی که اوایل ماه جاری منتشر شد، کیائو نگرانی‌هایی مشترکی که مانع دستیابی چین به اهداف اقتصادی سال 2035 می‌شود را تشریح کرد. او سه دلیل آورد که افراد شکاک اغلب به آن استناد می‌کنند:
 
-جمعیت سالخورده چین به رشد بالقوه این کشور لطمه می‌زند.
 
-نسبت بالای بدهی چین به تولید ناخالص داخلی ثبات اقتصادی این کشور را تهدید می‌کند.
 
-مدل رشد سرمایه‌گذاری چین پایدار نیست و نمی‌تواند رشد در بلندمدت را ایجاد کند.
 
این نگرانی‌ها وجود دارد، اما مسیر رشد کلی چین از خط خارج نمی‌شود. این گزارش اعلام کرد که دولت برای مقابله با این چالش‌ها برخی سیاست‌ها در پیش‌گرفته است. این اقدامات شامل تمرکز بر ایجاد ثبات در بدهی و ابتکاراتی برای فشار بیشتر در جهت شهرنشینی و توسعه بخش خدمات است.
 
البته به گفته کیائو هنوز هم‌ سفر چین به اهداف سال 2035 بدون ریسک نیست. او ادامه داد: حتی اگر چین مطابق قول خود اصلاحاتی را انجام دهد، عوامل بسیار دیگری وجود دارد که این کشور نمی‌تواند آنها را کنترل کند.
 
این اقتصاددان تنش‌های بیشتر میان واشنگتن و پکن را تهدیدی برای رشد اقتصادی چین عنوان کرد. او گفت: آیا این رابطه صلح‌آمیز خواهد شد؟ ما خیلی مطمئن نیستیم.
 
تنش‌های ایالات‌متحده و چین در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در امریکا افزایش یافت و به یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات اقتصاد جهانی قبل از همه‌گیری کرونا تبدیل شد.