پیش بینی روند نرخ دلار بعد از توقف اجرای پروتکل الحاقی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در پایان سفر گروسی به تهران، ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که عنوان شد که ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتنامه جامع پادمان خود با آژانس، همانند قبل، ادامه خواهد داد، اما اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد. به نظر می‌رسد، بازار ارز همچنان در فاز انتظار و صبر برای انتخاب مسیر آینده خود خواهند ماند، چرا که با این وضعیت همچنان وضعیت برجام در تعلیق خواهد بود.
 
به گزارش فرارو، این بیانیه چیز جدیدی را به همراه نداشت، زیرا که مقامات کشورمان از قبل نیز گفته بودند که در چارچوب پادمان به همکاری با آژانس ادامه خواهند داد، اما باید منتظر واکنش کشور‌های اروپایی و آمریکا به توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران بود، به طور قطع آن‌ها بیانیه‌های در این باره صادر خواهند کرد، اما با توجه به توافقی که بین ایران و آژانس منعقد شد، همچنان روزنه‌های امید برای احیای برجام وجود دارد و شاید همین موضوع باعث کنترل نرخ دلار شود، حال باید دید در روز سه شنبه که ایران پروتکلی الحاقی را کنار می‌گذارد، واکنش بازار به این موضوع چه خواهد بود.
 
پیش بینی روند نرخ دلار بعد از توقف اجرای پروتکل الحاقیمرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه بازار ایران کشش افزایش بیشتر نرخ ارز را ندارد، اظهار داشت: باید به این نکته توجه کرد اگر ایران اجرای پروتکل الحاقی را که به صورت داوطلبانه اجرا می‌کند، متوقف کند این موضوع باعث واکنش آمریکا و کشور‌های اروپایی خواهد شد و با توجه به این موضوع، سطح تنش بین دو طرف بالا خواهد رفت، که این مسئله روی بازار ارز تاثیر می‌گذارد.
 
وی افزود: باید دید واکنش طرف مقابل درچه حدی خواهد بود، اگر واکنش آن چیزی باشد که کارشناسان تحلیل کردند و ایران نیز در نهایت گفته خود را عملی کند، این مسئله می‌تواند به بازار ارز شوک وارد کند و باعث افزایش قیمت دلار در بازار شود، اما این امیدواری وجود دارد که دو طرف بتوانند در نهایت به یک توافق مناسب و منطقی دست پیدا کنند، زیرا که دیگر اقتصاد ایران تحمل افزایش تورم و رشد قیمت کالا‌ها را ندارد.
 
افقه گفت: به نظر می‌رسد با توجه به وضعیتی که ایران در آن گرفتار است، چاره‌ای جزء توافق وجود ندارد و به اعتقاد بنده دیر یا زود بالاخره این توافق با آمریکا صورت خواهد گرفت، اما زمانی نمی‌توان برای آن تعیین کرد، در چنین صورتی اگر تحریم‌ها برداشته شود و FATF نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب برسد آن زمان نرخ ارز می‌توانند در یک سیر کاهشی حرکت کند و در یک نقطه متعادل به ثبات برسد.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد طی یک سال گذشته نتوانست تاثیرگذاری زیادی بر روی کلیت اقتصاد کلان داشته باشد، اضافه کرد: آن چیزی که در حال حاضر باعث افزایش تورم شده، وجود تحریم‌ها و افزایش سرسام‌آور نرخ ارز در دو سال گذشته بوده، این در حالیست که بانک مرکزی به عنوان سیاست گذاری پولی کشور باید عملکرد بهتری از خود بر جای می‌گذاشت.
 
وی یادآور شد: در حالی که طی این مدت ما شاهد رویکرد منفعلانه‌ای از سوی نهاد ناظر شبکه بانکی بر روی بازار ارز بودیم. از سویی باید به این نکته توجه کرد که نرخ ارز یک متغیر کلیدی در اقتصاد کلان کشور محسوب می‌شود و اگر این متغیر کنترل و مدیریت نشود، می‌تواند باعث ایجاد موج تورمی در اقتصاد کشور شود، همان اتفاقی که طی این چند وقت رخ داد.
 
پیش بینی روند نرخ دلار بعد از توقف اجرای پروتکل الحاقیمسعود دانشمند کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه باید منتظر ماند ونتیجه مذاکرات دقیقه نودی ایران با آژانس بین‌المللی اتمی و اعضای برجام را دید، اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت آمریکا عوض شده و بایدن از زمان روی کار آمدن به بازگشت به برجام و تعامل در سطح بین المللی تاکید کرده، به نظر این امیدواری وجود دارد که دو کشور بتوانند به یک توافق برد-برد دست پیدا کنند اگر چنین موضوعی رخ دهد، نرخ ارز نیز با کاهش قابل توجهی روبرو خواهد شد، این در حالیست که گروسی مدیر کل آژانس نیز بعد از ترک تهران توییت امیدوار کننده‌ای زد در مورد احتمال این که در آینده مذاکرات به صورت جدی آغاز شود.
 
وی افزود: به هر حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد که چه اتفاقی در زمینه دیپلماسی و تعیین تکلیف برجام و مسئله پرونده هسته‌ای ایران رخ خواهد داد، اما به شدت بنده امیدوارم که در نهایت و بعد از فراز و نشیب‌های فراوان یک توافق حاصل شود تا مردم از این فشار اقتصادی که با آن روبرو هستند، رهایی یابند.
 
دانشمند با اشاره به اینکه مکمل برجام در داخل برای بهره بردن و منتفع شدن از مواهب‌ رفع تحریم‌ها تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، گفت: سه سالی می‌شود که لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده است، اما در هر حال باید تمهیداتی اندیشیده شود تا در نهایت این موضوع نیز به انجام برسد، زیرا اگر تحریم‌ها برداشته شود، اما همچنان FATF به تصویب نرسد، این موضوع یک نوع تحریم داخلی حساب می‌شود، زیرا که در آن صورت ما نمی‌توانیم حتی اگر تحریم‌های برداشته شود با کشور‌های دیگر روابط بانکی و مالی برقرار کنیم.
 
وی اضافه کرد: بهترین راه در حال حاضر برای برون رفت از وضعیت فعلی دیپلماسی و گفتگو است که به نظر می‌رسد با توجه به مسیری که در حال طی شدن است در نهایت این موضوع از طریق مذاکره می‌تواند منتج به نتیجه شود و اقتصاد کشور در این وضعیت که گیر کرده خارج شوند، بنابراین باید به نظاره روز‌های پیش رو نشست و دید در میدان عمل دیپلمات‌ها چه کاری را در نهایت انجام خواهند داد.