هشت اقدام مهم بانک مسکن در یکسال گذشته
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازرهای مالی(ایستانیوز)، محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن در گفت و گو با هیبنا، با تبریک فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر به هشت اقدام مهم انجام شده در حوزه طرح و برنامه بانک، از بهمن ماه سال گذشته تا بهمن ماه امسال اشاره کرد و گفت: در یکسال گذشته و به موجب مصوبه‌ای که در تاریخ اول اسفندماه سال ۹۸ به تصویب رسید امکان اعطای تسهیلات مشارکت مدنی ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و افزایش دامنه شمول استفاده از تسهیلات، امکان اعطای تسهیلات مشارکت مدنی ساخت از محل اوراق (بالاتر از سقف‌های مندرج در سیاست‌های اعتباری) به سازندگان حرفه‌ای در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر تا سقف‌های ۳۰۰ میلیون تومان، ۲۴۰ میلیون تومان و ۱۸۰ میلیون تومان فراهم شد. این اقدام در راستای حمایت از سمت عرضه واحدهای مسکونی متناسب با تقاضای موجود در جامعه و به منظور افزایش عرضه مسکن با هدف ساماندهی و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن صورت گرفت.
 
وی با بیان اینکه مصوبه دیگری در تاریخ ۱۹ خرداد ماه امسال به تصویب رسید، گفت: براساس این مصوبه امکان افتتاح حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم توسط اشخاص حقوقی جهت استفاده اشخاص حقیقی واجد شرایط صندوق پس‌انداز مسکن یکم (خانه‌اولی‌ها)، از امتیاز تسهیلاتی حساب شخص حقوقی فراهم شد.
 
این مقام مسوول یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این زمینه را مربوط به افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان عنوان کرد. براساس این مصوبه که در تاریخ اول مهرماه ۹۹ مصوب شد سقف تسهیلات اعطایی از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان در پایان سال پنجم سپرده‌گذاری در شهر تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها، به ترتیب ۲۱۰ میلیون تومان، ۱۵۰ میلیون تومان و۱۰۰ میلیون تومان و در پایان سال پانزدهم به ترتیب به ۴۰۰ میلیون تومان، ۳۳۰ میلیون تومان و ۲۹۰ میلیون تومان افزایش یافت. این اقدام نیز به منظور افزایش قدرت خرید صاحبان و سپرده‌گذاران در این حساب در بازار مسکن و کمک به خانه‌دار شدن آن‌ها در شرایط فعلی صورت گرفت.
 
گشایش در طرح تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن از دیگر اقدامات انجام شده از سوی بانک مسکن در فاصله دهه فجر سال گذشته تا دهه فجر سال جاری بوده است. بر این اساس و به موجب مصوبه مربوط به گشایش در طرح تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن نسبت به رفع موانع طرح قبلی، از جمله افزایش مبلغ قابل تضمین، افزایش میزان ارزش کارشناسی ملک، حذف قید نوساز دست اول و ... اقدام شد.
 
افزایش قدمت پلاک‌های مشمول تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم از ۱۵ سال به ۲۰ سال در تاریخ ۱۹ مرداد ۹۹ از دیگر اقدامات صورت گرفته در این بازه زمانی –دهه فجر سال گذشته تا دهه فجر امسال- بوده است.
 
بنا بر اعلام مدیرعامل بانک مسکن همچنین ادامه فعالیت صندوق پس‌انداز مسکن یکم از تاریخ ۱۸ خردادماه ۹۹ به تعداد حداکثر ۳۵۰۰ حساب نیز در این مدت به تصویب رسید.
 
شایان افزود: همچنین یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته که در این بازه زمانی و اخیرا از سوی بانک مسکن مصوب شده است افزایش قدمت پلاک‌های مشمول تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در املاک واقع در خارج از بافت فرسوده وناکارآمد شهری از ۲۰ سال به ۲۵ سال است. این مصوبه اخیرا و در تاریخ ششم بهمن ماه سال جاری در آستانه دهه فجر و فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی تصویب شده است.