صادرات نفت ایران با محو شدن فشارهای ترامپ افزایش یافت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،با پایان سیاست فشار حداکثری در ایالات‌متحده علیه ایران، مشتریان نفت ایرانی ممکن است کمی جسورتر شوند و نفت بیشتری از ایران بخرند. بلومبرگ گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.
 
نفت خام ایران همچنان تحت تحریم‌های امریکا است و صادرات همچنان خیلی پایین‌تر از سطح سه سال پیش انجام می‌شود. زمانی که دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌ها را علیه ایران برگرداند. اما حالا همان‌طور که جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید به دنبال احیای همان توافق است، شرکت‌هایی مختلف تحقیقاتی نفت ازجمله Petro-Logistics SA، Kpler و SVB می‌گویند میزان تولید نفت ایران رشد کرده است.
 
به گفته سارا وخشوری، بنیان‌گذار و رئیس SVB افزایش تولید و صادرات نفت ناشی از پیش‌بینی رویکرد نرم‌تر بایدن در قبال ایران است.
 
رشد برآورد شده البته رقم‌های خیلی بالایی را نشان نمی‌دهد و در حدود 30 هزار تا 50 هزار بشکه در روز در ماه ژانویه بوده است. این میزان بسیار کمتر از بیانیه‌های مقامات ایرانی است که مدعی هستند صادرات به طرز چشمگیری افزایش‌یافته و ممکن است میزان تولید ظرف دو ماه آینده به سطح قبل از تحریم‌ها برگردد.
 
البته صحبت درباره این موضوع سخت است. شناورهای ایرانی به‌طورکلی ترانسپوندرهای خود را که محل دقیق آنها را نشان می‌دهد را خاموش می‌کنند. این هفته هم که اندونزی یک کشتی با پرچم ایران را توقیف کرد. اندونزی اعلام کرد که این کشتی در حال انتقال غیرقانونی نفت به کشتی دیگر بوده است.
 
بااین‌حال، به گزارش Petro-Logistics، محموله‌ها در حال افزایش است. صادرات ایران در ماه دسامبر در بالاترین میزان از ماه مارس قرارگرفته و قرار است این ماه برای اولین بار از آوریل 2019 به بیش از 600 هزار بشکه در روز برسد. SVB هم تخمین زده که صادرات از ماه اکتبر 45 درصد رشد کرده است.
 
البته هنوز مشخص نیست که محموله‌های اضافی به پالایشگاه‌ها فروخته می‌شوند یا در انتظار معاملات بعدی هستند.
 
دانیل گربر، مدیر اجرایی شرکت Petro-Logistics می‌گوید با صادراتی که به‌صورت مخفیانه انجام می‌شود، دشوار است که بشود تشخیص داد آیا بعد از لغو تحریم‌ها، این حجم اضافی به پالایشگاه‌ها منتقل می‌شود یا برای تحویل سریع ذخیره می‌شود.
 
*خریداران چینی
 
به گفته گربر در محیطی کمتر خصمانه، خریداران چینی می‌توانند واردات بیشتری از نفت ایران داشته باشند. به گفته یک تاجر نفتی در آسیا که خواست نامش فاش نشود، به نظر می‌رسد صادرات نفت ایران به چین اخیراً افزایش‌یافته است.
 
به گفته تحلیلگران افزایش صادرات نفت ایران به پیشرفت دیپلماتیک تهران و واشنگتن بستگی خواهد داشت.