خداحافظی با واتس اپ طولانی می شود؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،واتس اپ تصمیم گرفت  اجرای سیاست های تازه برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران با فیس بوک را به تاخیر بیندازد. براساس قوانین جدید، اطلاعات شخصی کاربران واتس اپ با فیس بوک به اشتراک گذاشته می شود. اگر کاربری این شرایط را نپذیرد، مجبور به حذف این اپلیکیشن است. انتشار این خبر باعث شد بخش زیادی از کاربران واتس اپ این پیام رسان را حذف کنند.
 
در این چند روز موجی از کوچ کاربران داخلی و خارجی به پیام رسان سیگنال آغاز شده است. حتی ایلان ماسک مدیر عامل تسلا در توئیتر نوشت از سیگنال استفاده می کند.
 
به گزارش بیزنس اینسایدر، پس از چند روز هیاهو علیه این پیام رسان آمریکایی، واتس اپ اعلام کرده می خواهد اجرای قانون تازه را به تاخیر بیندازد تا سطح  سردرگمی و ارائه اطلاعات غلط درباره این قانون جدید کاهش پیدا کند. هم چنین این شرکت اعلام کرده اشتراک اطلاعات تنها برای کاربران تجاری در واتس آپ انجام می شود و دست شرکت را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با فیس بوک، از امروز بازتر نمی کند.
 
براساس اطلاعیه تازه این شرکت، تاریخ اعمال سیاست تازه واتس اپ از 8 فوریه سال جاری میلادی به 15 می 2021 تغییر کرده است. این شرکت از روز دوشنبه تلاش کرده نگرانی ها درباره حریم خصوصی از اعمال این سیاست را رفع کند. واتس اپ در اطلاعیه اش نوشت:«ما می خواهیم به طور کامل شفاف عمل کنیم. این تغییر هیچ اثری بر حریم خصوصی شما، دوستان و خانواده تان نمی گذارد. این تغییرات شامل پیام های تجاری در واتس اپ و البته اختیاری است. این تغییر شفافیت بیشتری در جمع آوری و استفاده از داده ها ایجاد می کند».
 
در هفته گذشته نرم افزار سیگنال 7.5 میلیون دانلود را ثبت کرده است که 4200 درصد رشد را نسبت به دو هفته پیش نشان می دهد. در روز دوشنبه، سیگنال به نخستین اپ سرچ شده در گوگل و اپ استور تبدیل شده است. همچنین بخش عمده ای از کاربران به تلگرام کوچ کردند و این پتلفرم در هفته گذشته 9 میلیون کاربر جدید پیدا کرد که نسبت به عملکرده دو هفته پیش 91 درصد بیشتر است.
 
در ایران کوچ کاربران به شبکه سیگنال با اعلام اخباری درباره سیاست تازه واتس اپ آغاز شد. باتوجه به فیلتر بودن تلگرام، بیشتر کابران مقصد سیگنال را انتخاب کردند با این حال، در روز جمعه اخباری از عدم دسترسی به سیگنال در اپ استورهای ایرانی منتشر شد.
 
براساس گزارش منتشر شده در رسانه‌ها از مرکز پژوهشی بتا درباره تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی مختلف در ایران، اکنون واتس اپ با ۵۰ میلیون، تلگرام با ۴۹ میلیون و اینستاگرام با ۴۷ میلیون مخاطب، پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های ایران اند و پس از آن‌ها سروش با ۱۲ میلیون، لایکی با ۱۱ میلیون، بله با ۷.۵ میلیون، لینکدین با ۳.۵ میلیون و توییتر با ۲ میلیون مخاطب قرار گرفته اند.
 
پیش از این، مرکز افکار سنجی دانشجویان (ایسپا)،  گزارش هایی از آمار کاربران ایرانی در پیام رسان های مختلف منتشر کرده است. نتایج نظرسنجی ایسپا در سال97 نشان داد 49.5 درصد از افراد بالای 18 سال در کشور با وجود فیلترینگ، از تلگرام استفاده می کنند. در واقع 79 درصد از استفاده کنندگان تلگرام پیش از فیلترینگ  به استفاده پس از فیلترینگ ادامه دادند.
 
بر اساس نظرسنجی ایسپا در نیمه فروردین سال 97 17.7 درصد از افراد بالای 18 سال کشور از اینستاگرام استفاده می کردند. این عدد در خردادماه و پس از فیلترینگ تلگرام به 32.2 درصد افزایش یافته است. نکته قابل توجه، حضور 54 درصدی جوانان 18 تا 29 سال کشور در اینستاگرام است. همچنین استفاده‌کنندگان از واتس اپ نیز از حدود 12 درصد در فروردین 97  به حدود 25 درصد در خردادماه همان سال رسید. به عبارت دیگر، تعداد کاربران اینستاگرام و واتس‌اپ در این بازه زمانی به حدود 2 برابر افزایش یافت. هم چنین  نتایج ایسپا نشان داد 18 درصد مردم حداقل از یکی از پیام‌رسان ‌های داخلی استفاده می ‌کردند که پیام رسان سروش در صدر آن ها قرار داشت.
 
باتوجه به فیلترینگ تلگرام و محدودیت های ایجاد شده برای دسترسی به اپ سیگنال، به نظر می رسد تا تغییر نظر واتس اپ درباره سیاست ها و موعد اجرای آن، شرایط برای کاربران ایرانی این پیام رسان از دیگر ملت ها سخت تر است. با توجه به فیلترینگ تلگرام و ضعف پیام رسان های داخلی، کاربران ایرانی واتس اپ بر سر دوراهی قرار گرفته اند و باید بین حفظ  داده های شخصی و حریم خصوصی خود و استفاده از واتس اپ، یک گزینه را انتخاب کنند.