چین، قطبی حذف‏ نشدنی از دنیای تجارت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،رشد تجارت در چین در سال‏های اخیر یکی از بحث‏برانگیزترین مسائل بود و باعث ایجاد جنگ تجاری توسط دولت ترامپ و تلاش برای تضعیف اقتصاد چین شد.دونالد ترامپ با تکرار این ادعا که  تجارت چین و امریکا به ضرر اقتصاد امریکا است و منفعت آن تنها به چین می‏رسد، اقدام به افزایش تعرفه‏ها‏ و ممانعت در مسیر تجارت آزاد کرد. سیاستی که سازمان تجارت جهانی از آن به عنوان جنگی تجاری نام برد و در مورد تبعات آن برای اقتصاد دنیا هشدار داد. اما به نظر می‏رسد با وجود تمامی این تلاش‏ها از طرف امریکا و دیگر کشورهای غربی، این سیاست نتیجه‏بخش نبوده است و همچنان چین حاکم اصلی تجارت در دنیا است. چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است و سهم زیادی در تجارت دنیا دارد.
 
 به گزارش نشریه نیکی آسیا در جریان همه‏گیری کرونا و بسته شدن مرزهای بین‏المللی، انتظار می‏رفت وابستگی دنیا به کالاهای چینی کمتر شود و این کشور جایگاه ضعیف‏تری در اقتصاد و تجارت جهانی به دست آورد ولی بررسی شاخص‏ها‏ی مهم تجاری در سال ۲۰۲۰ نشان می‏دهد این کشور هنوز هم قطبی مهم در تجارت دنیا است و حذف این کشور از زنجیره  تامین کالا در دنیا غیرممکن است. مرکز مطالعات اقتصاد تجارت در امریکا در گزارش اخیر خود نوشت‏: ‏‏«‏‏سهم چین در صادرات دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از سال ۲۰۱۸ بود. سال ۲۰۱۸ سالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا به دلیل حجم بالای تجارت چین و به گفته او زیان این حجم بالای تجارت چین برای اقتصاد امریکا، اقدام به افزایش تعرفه‏ها‏ی وارداتی کالاهای چین کرد.»
 
این نشریه در مورد توافق تجارت آزاد آسیا یا RCEP که روز ۱۵ نوامبر امسال بین ۱۵ کشور آسیایی منعقد شده است نوشت‏: ‏‏«‏‏به نظر می‏رسد این توافق باعث افزایش قدرت چین در عرصه تجاری شود و قدرت این کشور را در تجارت جهانی افزایش دهد. این کشور می‏تواند در آینده‏ای نه چندان دور قطب مهم تجاری در دنیا شود و تولید در دنیا بدون تامین بخشی از کالاها از چین امکان‏پذیر نباشد. نکته مهم این است که باید قدرت تجاری چین به عنوان واقعیتی جدید در دنیای مدرن پذیرفته شود و به جای دست و پازدن برای حذف این ابرقدرت تازه در عرصه تجاری، روابط اقتصادی و تجاری دنیا با این کشور با توجه به نظم تازه‏ای که در دنیا ایجاد خواهد شد، تنظیم شود.»
 
 سهم چین در تولید ۳۲۰ قلم کالا بیش از ۵۰ درصد است
 
مرکز مطالعات تجاری دنیا اخیرا مطالعه‏ای روی ۳۸۰۰ کالای مهم تولیدی در دنیا و بزرگ‏رین کشورهای تولیدکننده این کالاها انجام داده است. طبق این  مطالعه در سال ۲۰۱۹ میلادی چین در تولید ۳۲۰ قلم از این کالاها نقش چشمگیری داشته است و حجم تولید این کشور بیش از ۵۰ درصد حجم تولید کالای مذکور در دنیا بود. این در حالی است که در سال ۲۰۰۱ یعنی زمانی که چین به سازمان تجارت جهانی پیوست تنها در تولید ۶۱ قلم کالا به عنوان کشوری قدرتمند شناخته می‏شد و سهم غیر قابل اغماضی داشت. از سال ۲۰۱۶ یعنی از زمانی که ترامپ در کاخ سفید روی کار آمد، رشد تعداد کالاهایی که چین سهم زیادی در تولید آنها داشت، متوقف شد ولی از سال ۲۰۱۹ دوباره چین توانست از زیر بار این بحران خارج شود و حجم و ارزش تجارت خود را افزایش دهد.
 
 مرکز مطالعات تجاری در گزارش خود نوشت‏: ‏‏«‏‏چین در این سال‏ها‏ یاد گرفت با جنگ تجاری علیه خود چگونه برخورد کند و چگونه چالش‏هایی را که در اثر سیاست‏های یک کشور خاص ایجاد می‏شود برطرف کند. چین یاد گرفت بازار خود را گسترش دهد و به جای اینکه بخش زیادی از کالاهای خود را به یک کشور بفروشد آن را به بازارهای مختلف و متفاوتی عرضه کند. این توافق‏ها‏ی تجاری در آسیا و کاهش سهم  امریکا در تجارت خارجی چین یکی از این سیاست‏ها بود.»
 
نکته مهم این است که با توجه به سرمایه‏گذاری‏های اخیر این کشور در سال‏های اخیر انتظار می‏رود در سال ۲۰۲۵ میلادی شمار کالاهایی که چین بیش از ۵۰ درصد کل عرضه آن کالا در دنیا را داشته باشد به رقمی بیش از ۳۶۰ کالا برسد که رکوردی بی‏سابقه در دنیا است. این جایگاه ویژه در عرصه تجاری بدون شک باعث می‏شود تا چین قدرت بیشتری در اقتصاد دنیا داشته باشد و دیگر به عنوان یک کشور در حال گذار معرفی نشود بلکه کشوری باشد که می‏تواند روابط اقتصادی و تجاری دنیا را تعریف کند و زمینه را برای رشد یا رکود اقتصاد دنیا فراهم کند.
 
 چین را نمی‏توان از تجارت دنیا حذف کرد
 
نکته مهمی که در این گزارش وجود دارد این است که با توجه به حجم بالای تجارت چین و وابستگی زیاد صنایع دنیا به محصولات تولیدی در این کشور آسیایی نمی‏توان این کشور را از تجارت دنیا حذف کرد و طرح‏ها‏یی مانند جنگ تجاری با چین را در پیش گرفت. طرح‏ها‏یی که شاید موقتا اختلالی در مسیر رشد تجارت در چین ایجاد کند ولی بدون شک این وقفه دایمی نخواهد بود.
 
بررسی‏ها‏ نشان داده است تعداد کالاهایی که چین در صادرات آنها سهمی بیش از ۵۰ درصد داشته است در سال‏های اخیر افزایش یافته است. از جمله کالاهایی که چین در صادرات آن نقش بسیار مهمی داشت می‏توان به کامپیوترهای کوچک اشاره کرد. در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۶۶ درصد از صادرات این محصولات در دنیا به چین اختصاص داشت و ارزش صادرات این کالا برای کشور چین برابر با ۹۵.۶ میلیارد دلار بود. همچنین سهم صادرات کریستال‏ها‏ی مایع در چین که از اصلی‏ترین قطعات مورد نیاز برای تولید کامپیوترهای شخصی و گوشی‏ها‏ی هوشمند هستند  به بیش از ۵۰ درصد صادرات این قطعات در دنیا رسید. چین سهمی بیش از ۵۷ درصد در صادرات دستگاه‏ها‏ی تصفیه هوا دارد و  بالغ بر ۸۰ درصد صادرات روشویی‏ها‏ی سرامیک در دنیا به این کشور پرجمعیت آسیایی اختصاص دارد.
 
در سال گذشته چین صادرات بیش از ۵۳ درصد از قطعات ال‏سی‏دی‏ها‏ در دنیا را بر عهده داشت و ۶۲ درصد صادرات لامپ‏های الکتریکی، ۷۳ درصد از صادرات بسته‏بندی‏ها‏ی پلاستیکی و پارچه‏ای و ۸۰ درصد صادرات روشویی‏ها‏ی سرامیکی را داشت.
 
 نکته جالب این است که اغلب کالاهای صادراتی چین در زمره کالاهایی هستند که در خانه استفاده می‏شوند و در دوره همه‏گیری کرونا و بیشتر شدن زمانی که مردم در خانه سپری می‏کنند، تقاضا برای این کالاها بیشتر شد. به همین دلیل آمارها نشان داده است در سال ۲۰۲۰ نه‏تنها صادرات چین کاهش پیدا نکرد بلکه تقاضا برای محصولات این کشور بیشتر شد و چین توانست درآمد زیادی به دست بیاورد.
 
 سهم بالای چین در صادرات به کشورهای صنعتی
 
در ماه فوریه سال جاری ۱۴ درصد از کل کالاهای صادراتی چین وارد کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‏ها‏ی اقتصادی می‏شد. از ماه مارس این سهم به تدریج رشد کرد به گونه‏ای که آمارهای رسمی منتشرشده توسط این سازمان نشان داد در ماه مارس امسال چین ۱۷درصد از کالاهای صادراتی خود را به کشورهای عضو OECD  صادر کرد و در ماه آوریل  به ۲۴ درصد رسید.جالب اینجاست که در ماه‏ها‏ی بعد از آوریل همچنان بالغ بر ۲۰ درصد از صادرات ماهانه چین وارد کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‏های اقتصادی شد و به گفته کارشناسان تجاری توانست جایگاه خود را در بازار این کشورها تثبیت کند. بالاترین سهم صادرات کالاهای چینی به کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‏های اقتصادی در سال ۲۰۱۵  ثبت شده بود که برابر با ۱۹ درصد بود. کم شدن موج بیماری در کشورهای صنعتی و افزایش مصرف در این کشورها بازهم به نفع اقتصاد چین است و می‏تواند خرید کالاهای صادراتی این کشور در کشورهای صنعتی را افزایش دهد.
 
مرکز مطالعات تجاری در گزارش خود نوشت‏: ‏‏«‏‏در فصل اول سال ۲۰۲۰ چین توانست همه‏گیری کرونا را کنترل کند و تولید در بسیاری از بخش‏های این کشور از سر گرفته شد در حالیکه دیگر کشورهای دنیا همچنان درگیر بحران کرونا بودند. این موفقیت چین در کنترل کرونا هم برگ برنده‏ای برای اقتصاد چین محسوب شد و قدرت این کشور را در روزهای بحرانی بیشتر کرد. به نظر می‏رسد مانند سال ۲۰۰۸  میلادی و رکود مالی کشورهای صنعتی و سهم چین در احیای اقتصاد، این بار هم این کشور آسیایی منجی اقتصاد دنیا شود و البته در این مسیر جایگاه خود در حوزه تجاری و اقتصادی را نیز تقویت خواهد کرد.»
 
 چین برای تصاحب این جایگاه تلاش زیادی کرده است
 
مرکز مطالعات تجاری در مورد سرمایه‏گذاری چین در زمینه پروژه‏«‏‏یک کمربند، یک راه» که بسیاری از آن به عنوان جاده ابریشم مدرن نام می‏برند نوشت‏: ‏‏«چین سال‏ها است برای تبدیل شدن به قطبی ارزشمند و بزرگ در عرصه تجارت جهانی تلاش می‏کند. تعریف پروژه یک کمربند، یک راه و سرمایه‏گذاری کلان برای اجرای این پروژه را می‏توان بارزترین نماد این تلاش دانست. سرمایه‏گذاری این کشور برای بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهایی که در این مسیر قرار دارند و ایجاد منافع مشترک با این کشورها هم برنامه دیگری بود که اجرا شد و باعث شد تا فرصت رشد برای این کشور فراهم شود. تلاش دیگر این کشور را می‏توان در توافق تجاری اخیر آسیا-پاسیفیک دانست که یک توافق تجاری بین ۱۵ کشور آسیایی بود و بزرگ‏ترین توافق تجاری دنیا نام گرفت. چین با جدیت در مسیر توسعه تجاری حرکت می‏کند و در این مسیر با تمامی کشورهایی که مانع  ایجاد می‏کنند، برخورد می‏کند.»
 
 این مرکز مطالعاتی بر این باور است که اقتصاد چین با سرعت زیادی در جهت صنعتی شدن حرکت می‏کند و بسیاری از ویژگی‏های اقتصادی کشورهای صنعتی در سال‏های گذار از اقتصاد در حال توسعه به اقتصاد صنعتی را دارد. در این وضعیت کشورهای دنیا باید با این واقعیت تازه کنار بیایند و به جای مقابله با این قدرت تازه اقتصادی و تجاری راهی برای تقویت روابط خود پیدا کنند. رشد اقتصادی چین حتی در سال ۲۰۲۰ یعنی سالی که بحران کرونا در دنیا وجود داشت، متوقف نشد و در سال‏های بعد هم بدون شک سرعت خواهد گرفت.
 
 با امضای توافق تجاری با کشورهای آسیایی، قدرت چین بیشتر می‏شود
 
در روز ۱۵ نوامبر سال جاری توافق تجارت آزاد کشورهای آسیایی با حضور ۱۵ کشور آسیا-پاسیفیک امضا شد. توافقی که بزرگ‏ترین توافق تجاری دنیا نام گرفت و می‏تواند زمینه را برای تقویت جایگاه اقتصادی و تجاری چین فراهم کند. مرکز مطالعات تجاری در گزارش خود نوشت‏: ‏«این توافق به معنای ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ۱۵ کشوری است که سهم زیادی از جمعیت دنیا را در خود جای داده‏اند.کشورهایی که هم بازار مصرف بزرگی دارند و هم در مسیر توسعه اقتصادی قرار گرفته‏اند. این توافق شاید در نگاه اول بین ۱۵ کشور باشد ولی در عمل باعث تقویت ارزش تجارت و نرخ رشد اقتصادی چین می‏شود زیرا بزرگ‏ترین اقتصاد در میان این کشورها، بزرگ‏ترین بازار مصرف و بزرگ‏ترین تولیدکننده کالاهای صنعتی است. چین با سرعت بالایی در رشد است و از فرصت این توافق برای بیشتر شدن درآمد صادراتی خود استفاده کرده است.»
 
باید در نظر داشت تجارت نقش مهمی در اقتصاد دنیا دارد و زمینه را برای افزایش نرخ رشد اقتصادی فراهم می‏کند. با توجه دنیا به مسئله تجارت و نقش مثبت آن در  اقتصاد، انتظار می‏رود در سال‏های پیش رو موانع تجاری در کشورها از بین برود و زمینه برای رشد اقتصادی فراهم شود. مرکز مطالعات اقتصادی پیترسون در گزارش خود نوشت‏: ‏‏«‏‏تا سال ۲۰۳۰  ارزش صادرات کشورهای آسیایی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که دلیل آن تاثیر کاهش تعرفه‏ها‏ی تجاری روی ارزش و حجم تجارت در جهان است. نکته جالب این است که بیشترین منفعت ناشی از افزایش ارزش تجارت دنیا تا سال ۲۰۳۰ به چین می‏رسد و سهم این کشور از مازاد ارزش تجارت در دنیا به ۲۴۸ میلیارد دلار می‏رسد.در نتیجه این توافق تجاری تا سال ۲۰۳۰ میلادی ارزش تجارت ژاپن ۱۲۹ میلیارد دلار و ارزش تجارت کره جنوبی ۵۸ میلیارد دلار رشد می‏کند ولی کشورهایی مانند هند و تایوان نه‏تنها رشدی در ارزش تجارت خود تجربه نخواهند کرد بلکه کاهش ارزش تجارت را نیز تجربه می‏کنند؛ به این معنا که بیش از اینکه در جریان این توافق کالا صادر کنند، واردات انجام خواهند داد.