نکاتی درباره خاموشی ها، آلودگی ها، جذب سرمایه گذار و...
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در روزهای گذشته و مخصوصا بعد از خاموشی های گسترده دیروز در 8 استان کشور از «بیت کوین» و استخراج رمز ارزها به عنوان یکی از متهمان اصلی قطع برق و افزایش مصرف انرژی یاد می شود و بسیاری از رسانه ها، فعالان اجتماعی، مخاطبان شبکه های اجتماعی و... با اعتراض به وزارت نیرو خواستار قطع برق مزارع ماینینگ ( به خصوص چینی ها) شده اند و در فضای مجازی و حقیقی کشور شاهد شکل گیری فضایی در مخالفت با استفاده از ماینرها ( ایرانی و خارجی) هستیم؛ اما نکته مهم این است:« بیت کوین و استخراج رمز ارز آدرس غلط خاموشی» است؛ چرا؟
 
1-مشکل اصلی قطع کنونی برق به نرسیدن سوخت به نیروگاه ها باز می گردد و در واقع شبکه برق کشور به دلیل اینکه سوخت در اختیار ندارد، نمی تواند برق مورد نیاز مردم را تامین کنند و همین شده که در زمستان ( که قاعدتا با کاهش مصرف برق و وسایل برقی رو به رو هستیم) شاهد خاموشی های گسترده در کشور شده ایم.
 
2-آیا چون نیروگاه ها باچالش تولید برق رو به رو شده اند؛ وزارت نیرو باید برق مزارع مجاز ماینینگ ( تولید رمزارزها) را قطع کند؟ در دو روز گذشته که گزارش هایی درباره حضور سرمایه گذاران چینی در ایران (رفسنجان) و راه اندازی مزارع ماینینگ منتشر شده بسیاری به وزارت نیرو اعتراض می کنند که چرا در این شرایط مجوز استخراج رمز ارز داده شده و چرا برق این مزارع به جای برق شهرها قطع نمی شود؟ اما در پاسخ به این سوال باید گفت جذب سرمایه گذاری در هر کشوری در جهان در اولویت قرار دارد و جذب سرمایه گذار خارجی ( حالا از هر کشوری چین و...) در اولویت بیشتر است و در این بین آن چه برای سرمایه گذار مهم بوده؛ ثبات و اجرای تعهداتی است که میزبان می دهد. قطع برق شرکت های خارجی که برای استخراج رمزارز در ایران سرمایه گذاری کرده اند نه تنها به آن شرکت بلکه به همه شرکت هایی که ایران را به عنوان یکی از بهترین کشورها برای تولید رمز ارز (به دلیل ارزانی قیمت برق) شناسایی کرده اند، پیام منفی مهمی می دهد و سرمایه گذار را از حضور در کشورمان منصرف می کند.
 
3- انتقاد مهمی که در این بین به مسئولان دولتی در دو وزارتخانه نیرو و نفت (شرکت ملی گاز) وجود دارد این است که چرا از قبل پیش بینی نکرده بودند که با شیوع کرونا و افزایش حضور افراد در خانه ها در کشور شاهد افزایش مصرف گاز خواهیم بود و این موضوع می تواند چالش های جدی به خصوص در تامین گاز نیروگاه ها و کارخانه های صنعتی بزرگ مانند سیمان، فولاد و... ایجاد کند. از طرف دیگر به وجود آوردن فضای دوگانه «مازوت سوزی و خاموشی» کار بسیار اشتباهی بوده است؛ اینکه به مردم گفته می شود یا باید افزایش آلودگی هوا را به دلیل سوخت جایگزین در نیروگاه ها و صنایع ( مازوت و گازوئیل) تحمل کنید یا قطعی برق را بپذیرید. چرا مسئولان با افزایش راندمان نیروگاه های برق کشور در سال های گذشته، کاهش اتلاف انرژی در شبکه برق سراسری کشور، افزایش تولید گاز، بهبود کیفیت تولید سوخت گازوئیل و مازوت، واقعی سازی قیمت انرژی و...به دنبال بهبود شرایط نبوده اند تا شاهد خاموشی های کنونی و زندگی در دود غلیظ نباشیم؟
 
4- اینکه ما ایرانیان در کشورمان چندین و چند برابر سرانه دیگر کشورها برق، گاز و به صورت کلی انرژی مصرف می کنیم بر کسی پوشیده نیست، اما سوال این است که چرا در تمام سال های گذشته فرهنگ سازی و مدیریت این موضوع از سوی دولت و تشویق یا تنبیه مشترکان پرمصرف به هیچ نتیجه ای نرسیده است؟ پاسخ به این سوال دراصل می تواند کلیدی باشد برای رسیدن به مشوق های اصلاح الگوی مصرف در کشور.  
 
5- مسئولان وزارت نیرو اعلام کرده اند از 38 هزار مگاوات برقی که در کشور مصرف می شود سهم استخراج رمزارزها و مزارع ماینینگ کمتر از 300 مگاوات است که عددی بسیار کم در مقابل کل مصرف انرژی است و اثبات می کند، «ربط استخراج مرز ارز به خاموشی در روزهای گذشته؛ موضوعی کاملا غلط است.