سایه سنگین بی ثباتی بر بازار سرمایه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بورس دوباره روز تلخی را از صبح شروع کرد و تا ساعت 12:30 ظهر بیش از 40 هزار واحد ریزش کرد و شاخص کل روی عدد یک میلیون و 260 هزار واحد ایستاد. در واقع امروز شاخص کل علاوه بر اینکه از کانال یک میلیون و 300 هزار واحد به یک میلیون و 200 هزار واحد وارد شد تا حدود یک میلیون 250 هزار واحد هم پایین آمد. صبح امروز همه نمادهای اصلی از فارس گرفته تا فولاد، فملی، شستا، کگل، تاپیکو و پارسان به شدت ریزش کردند. همچنین شاخص کل هم وزن هم 5 هزار و 695 واحد ریخت.
 
در 6 ماه گذشته بورس تهران دائم شاهد نوسان های شدید بوده است و از زمان آغاز نزول بازار سهام از مرداد امسال، شاخص کل بورس تهران عمدتا در محدوده 1.2 تا 1.5میلیون واحد نوسان کرده و حتی چند روز تلاشش برای عبور از محدوده یک میلیون و 550هزار واحد ناموفق بوده و بعد از بازار روندی نزولی را در پیش گرفت. البته همه این شرایط در حالی رخ می دهد که شاخص کل بورس از اردیبهشت سال 97 تا 20مرداد 1399 بیش از 2200 درصد رشد کرده و بسیاری از آمار‌ها نشان می‌دهد، میزان رشد بازار سهام از ابتدای سال ‌جاری تاکنون به حدی بوده که بازار سهام را به مرحله اشباع خرید رسانده بود و حتی دیگر با هدف‌ گذاری‌های تورمی هم سازگاری نداشت.
 
اما آنچه در این تحلیل‌ها در نظر گرفته نمی‌شود بی ثباتی و شرایط پرریسک در فضای اقتصاد ایران و بخش نامه های متعدد از سوی دستگاه های دولتی است که می ‌تواند هر لحظه سود شرکت‌های بورس را تحت‌ تأثیر قرار دهد. نمونه آنچه در روز‌های گذشته در مورد شرکت‌های تولید‌کننده فولاد اتفاق افتاد. با تکیه بر همین عامل برخی کارشناسان بر این باورند که آنچه اکنون منجر به تداوم نزول بازار سهام شده است ابهام و نااطمینانی سهامداران نسبت به سیاستگذاری و فضای سرمایه ‌گذاری است. آن ‌طور که آمار‌ها نشان می ‌دهد از 22 آذر‌ماه تا 22 دی‌ ماه بیش از 920هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بازار سهام کاسته شده است.
 
در روزهای گذشته بورس به شدت تحت تاثیر تحولات سیاسی قرار گرفته است. حسن روحانی رئیس جمهوری هفته گذشته گفت:« سیاه ‌نمایی و عملیات روانی تخریبی در بخش اقتصاد از جمله در بازار بورس و نوسانات ارزی با هدف دلسردی و انفعال بخشی از جامعه سرمایه‌ داران و فعالان اقتصادی وجود دارد.» او همچنین سه روز پیش باتوجه به تحولات منفی روزهای گذشته در تالار بورس در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت:« بورس بستر معاملاتی شفاف است و دولت همواره در پی تقویت و حمایت بازار بورس بوده و اولین گام و شرط حمایت و تقویت از این بازار را قاعده مندی و رعایت قانون در آن می داند.» روحانی با بیان اینکه بورس سازوکارهای ویژه خود را دارد، گفت:« سیاست گذاری های بورس باید از طریق شورای عالی بورس انجام گیرد و از مداخلات غیر کارشناسی در بورس باید پرهیز شود. رسالت این بورس، کشف قیمت واقعی محصولات بوده و سیاست اصولی دولت این است که قیمت گذاری کالاها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و قواعد بازار رقابتی صورت گیرد که این مسئله در نهایت به نفع بازار، تولیدکننده و مصرف کننده واقعی است.»