رتبه‌بندی و امتیازدهی مشتریان بانک ها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در گذشته رتبه‌بندی برای اعتبار و تسهیلات در بانک‌ها استفاده می‌شد و در قانون جدید رتبه‌بندی و امتیازدهی برای سامانه‌های خدماتی نیز در بانک‌ها استفاده خواهد شد.
 
بنابراین پس از نهایی شدن قانون جدید چک، سقف اعتبار مجاز متقاضی دسته چک اعم از اشخاص حقیقی دارای حساب جاری غیرتجاری، اشخاص حقیقی دارای حساب جاری و اشخاص حقوقی، حسب مورد با توجه به انفرادی یا مشترک بودن حساب و نیز متناسب با نتایج گزارش اعتباری و امتیاز اعتباری دریافتی از شرکت‌های اعتبارسنجی یا گزارش رتبه‌بندی دریافتی از موسسات رتبه‌بندی اعتباری، توسط سامانه صیاد براساس شیوه‌نامه‌ای که توسط بانک‌مرکزی تدوین و به تصویب شورای پول و اعتبار می‌رسد، محاسبه خواهد شد. تا قبل از ابلاغ شیوه نامه یادشده کلیه بانک‌ها صرفا موظف هستند رتبه اعتباری یا امتیاز اعتباری مذکور را به فرد اعلام کنند.
 
ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد تا اطلاع‌ ثانوی به‌صورت اختیاری است و تمام چک‌ها طبق روال ‌سابق بدون نیاز به ثبت در سامانه اشاره شده در شبکه بانکی کشور پذیرش و پردازش خواهند شد. بنابراین باتوجه به اختیاری بودن فرآیند ثبت چک در سامانه یادشده، انتقال چک طبق روال سابق از طریق پشت نویسی با ذکر هویت گیرنده جدید شامل نام و نام خانوادگی/ نام شرکت و شماره/ شناسه ملی معتبر خواهد بود. به عبارت دیگر با عرضه چک‌های با ظاهر و مندرجات جدید که زمان انتشار آن توسط بانک‌مرکزی اعلام خواهد شد، طبق قانون ثبت در سامانه صیاد برای این نوع از چک‌ها، اجباری خواهد شد.