کاهش ضریب نفوذ بیمه در ایران متغیر‌های بسیاری دارد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، ایران از جمله کشور‌هایی است که با وجود شکل‌گیری و توسعه استارت آپ‌ها، بازهم از ضریب نفوذ پایینی در صنعت بیمه نسبت به میانگین جهانی برخوردار است.
 
عوامل بسیاری در پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در کشور مطرح شده است که عمده آن به مسائل اقتصادی و فرهنگی جامعه ایران برمی‌گردد؛ اما در کنار این عوامل، عامل مهمی دیگری نیز نقش دارد و آن بازاریابی غیر حرفه‌ای و نادرست شرکت‌های بیمه است که بسیاری از کارشناسان آن را عامل مهمی دیگری کاهش ضریب نفوذ بیمه در ایران می‌دانند.
 
امروز بسیاری از کارشناسان صنعت بیمه بر این باورند که بازاریابی بیمه در ایران با مشکلات متعدد مواجه است از عدم آموزش کافی و حرفه‌ای بازاریابان بیمه گرفته تا نبود محصولات متنوع بیمه‌ای که باعث شده ضریب نفوذ بیمه در ایران همچنان درجا بزند و توسعه نیابد.
 
در همین رابطه سید رسول تاجدار مدیرعامل سابق شرکت بیمه البرز اظهار کرد: کاهش ضریب نفوذ بیمه در ایران متغیر‌های بسیاری دارد که بازاریابی شرکت‌های بیمه یکی از این عواملی است که در ضریب نفوذ پایین بیمه در کشور موثر است. بازاریابی شرکت‌های بیمه یا مارکتینگ یکی از دلایل ضعیف در کاهش ضریب نفوذ بیمه است.
 
وی افزود: کاهش ضریب نفوذ بیمه یک معلول است و علت‌های آن به شرایط اقتصادی و اقتصاد کلان در جامعه، انگیزه بسیار اندک و بازدهی ناکافی سهامداران، نگاه اشتباه دولتمردان به صنعت بیمه و مسائل فرهنگی و نبود فرهنگ برمی‌گردد.
 
وی خاطرنشان کرد: وقتی انگیزه لازم برای سرمایه گذاری در این بخش باشد و جامعه آن را از طریق نهاد‌های مالی خود مانند سازمان بورس و یا سرمایه گذاری‌های مناسب و تسهیلات لازم و یا امکان سرمایه گذاری با کمترین قوانین و بخش نامه‌های مرتبط، آماده کند به خودی خود بسیاری از مشکلات در این بخش حل می‌شوند.
 
این کارشناس صنعت بیمه گفت: در کشور ما سهامداران انگیزه‌ای ندارند به همین علت اگر نگاهی به شرکت‌های بورس و بیمه داشته باشیم متوجه می‌شویم که شرکت‌های بیمه و بانک‌ها، در مجموع از جمله صنایعی هستند که کمترین بازدهی را دارند. علت آن هم پایین بودن سود سهامداران در شرکت‌های بیمه است.
 
به گزارش پول نیوز، وی افزود: نگاه دولتمردان یعنی کلیه نهاد‌های مرتبط در یک حکومت مانند مجلس شورای اسلامی، دولت و مسئولان در صنعت بیمه، نگاه اقتصادی نیست یعنی شرکت‌های بیمه را به عنوان یک موسسه اقتصادی نمی‌بینند، به خاطر همین موضوع و دستکم گرفتن صنعت بیمه، در مجلس عوارض مختلفی بر این صنعت تحمیل می‌شود. اما باید در نظر داشت که این عوارض و مالیات منطقی و عقلانی است یا خیر؟ عوارضی که شرکت‌های بیمه، در یک سال به حساب خزانه واریز می‌کنند دو برابر سودی است که شرکت‌های بیمه به سهامداران خود پرداخت می‌کنند.