خط قرمزهای دولت در لایحه بودجه قابل شکستن نیست
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت با اشاره به آغاز فعالیت دولت جو بایدن در آمریکا در آینده‌ای نزدیک، گفت: اگر بایدن گفت که آمریکا می‌خواهد در مسیر قانون قرار گیرد و به تعهداتش عمل کند، جواب ما صریح، روشن و ساده است، می‌گوییم اگر شما به همه تعهدات خود عمل کردید، ما نیز به همه تعهدات خود عمل خواهیم کرد.
 
رئیس‌جمهوری ادامه داد: اگر عمل نکردید ما در برابر شما سر فرود نمی‌آوریم، شما اگر به تعهدات عمل کردید منّتی سر ما نگذاشتید، تا حالا یک کار خلاف قانونی انجام می‌دادید حالا از کارِ خلاف قانون دست برداشتید، پشیمان شدید و فهمیدید اشتباه کرده‎اید.
 
نکات مهم سخنرانی رئیس‌جمهوری را در زیر بخوانید.
 
- سال 97 و آغاز جنگ تحمیلی اقتصادی مقطع دیگر ایستادگی و پیروزی مردم بود. در سال 97 کسی که در راس قدرت بزرگ جهانی بود مدعی بود که با تحریم‌های شدید اقتصادی می‌تواند نظام ایران را سرنگون کند و این اقدامش تا 22 بهمن 97 به نتیجه خواهد رسید اما در این مقطع نیز نتیجه ایستادگی، صبر و پشتکار مردم، در یک سال بعد آشکار شد به نحوی که در اواسط سال 98 رشد تورم سیر نزولی یافت و آرامش اقتصادی نسبی در کشور حاکم شد.
 
- اگر همان روند سال 98 ادامه می‌یافت شاهد موفقیت‌های دیگری هم می‌بودیم اما در اواخر سال 98 با شیوع ویروس کرونا با بحران جدیدی مواجه شدیم.
 
- با اقداماتی که انجام شده هم فعالیت‌های تولیدی و توسعه‌ای ادامه دارد و هم زندگی مردم البته با سختی و دشواری در جریان است و مردم برای تهیه کالاهای اساسی با کمبود مواجه نیستند ضمن اینکه به خاطر برخی بی‌انصافی‌ها دچار مشکل شدند و تا حدودی در زمینه مدیریت‌ هم باید کار بهتری انجام می‌گرفت.
 
- دولت به رغم همه مشکلات و محدودیت‌هایی که با آن مواجه هست، ‌کمک‌هایی را برای اقشار آسیب‌پذیر اختصاص داده است که می‌توان به بسته معیشتی ماهیانه برای 60 میلیون نفر و بسته‌های حمایتی متعدد به خاطر شرایط کرونایی اشاره کرد.
 
- هدف اصلی دولت در همه این مقاطع این بوده که حداقل زندگی و معیشت برای اقشار آسیب‌پذیر فراهم باشد ضمن اینکه در کنار این اقدامات، فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای را هم ادامه داده و هر روز شاهد افتتاح‌های متعدد در کشور هستیم.
 
-با اقدامات دولت همچنین افراد کم مصرف که عمدتا از اقشار کم‌درآمد هستند از آب، برق و گاز رایگان برخوردار شده‌اند.
 
- امسال علیرغم تحریم،‌جنگ اقتصادی و کرونا در شش ماهه اول شاهد رشد اقتصادی هستیم و امیدواریم تا پایان سال هم رشد مثبت اقتصادی داشته باشیم در حالی که در شرایط کرونا تعداد معدودی از کشورهای جهان از رشد مثبت برخوردار هستند.
 
- بدون تردید اقداماتی که باید در شرایطی که دشمن جنگ اقتصادی را تحمیل کرده و جامعه ملتهب است، انجام شود با شرایط عادی متفاوت است لذا هدف دولت از اختصاص ارز 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی به خاطر آن است که قیمت کالاها برای مردم قابل تحمل باشد.
 
- در چنین شرایطی اگر افرادی از این موضوع سوءاستفاده کردند دلیل نمی‌شود که کل این تصمیم کنار گذاشته شود، بدون تردید بایستی با هر کسی که در این زمینه تخلف کرده برخورد جدی شود لذا اینکه تعداد معدودی از تصمیم اختصاص ارز 4200 تومانی تخلف کرده‌اند مبنا نمی‌شود که کار و تصمیم نادرست بوده است.
 
- در یک سال گذشته دولت به طور تدریجی و در حدی که جامعه بتواند تحمل کند تعدادی از کالاها را از شمول اختصاص ارز 4200 تومانی خارج کرده است و امروز چند قلم از کالاها باقی مانده که برای مردم اهمیت دارد البته ممکن است دولت در شرایط مناسب تصمیم دیگری در زمینه این کالاها نیز اتخاذ کند.
 
- سر و صدا کردن و جار زدن در خصوص برخی از تصمیماتی که هنوز نهایی نشده و در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، فایده‌ای جز ایجاد رانت و فساد ندارد.
 
- از مجلس شورای اسلامی توقع داریم که در این زمینه همکاری کنند و البته اگر پیشنهاد و اصلاحی لازم است از آن استقبال می‌کنیم اما شاکله بودجه حفظ شود چرا که طبق قانون اساسی، بودجه را دولت تنظیم و تدوین می‌کند و البته مجلس هم حق دارد آن را اصلاح کرده و پیشنهاد جدید بدهد.
 
- خطوط قرمزی در بودجه وجود دارد که قابل شکستن نیست؛ دولت قبول نمی‌کند که بدون حساب و کتاب، مالیات‌ها افزایش یافته و عوارض گمرکی به هم بریزد چرا که معتقدیم به اندازه کافی مردم تحت فشار هستند.
 
بودجه نویسی کار دولت است، مجلس برای تصویب، حق اصلاح و پیشنهاد دارد اما شاکله لایحه بودجه نباید تغییر کند.
 
-دولت مصمم است در سال آینده روزانه 2میلیون و 300هزار بشکه نفت و میعانات بفروشد و قدرت آن را هم دارد لذا اگر این موضوع کنار گذاشته شده و به جای آن مالیات در نظر گرفته شود قطعا به مردم فشار خواهد آمد.
 
- به منظور تقویت پول ملی پیش‌بینی کرده‌ایم که قیمت دلار بر مبنای 11هزار و 500 تومان باشد و چنانچه این رقم یک مرتبه به 17هزار تومان افزایش یابد بدون تردید آثار و تبعات اقتصادی زیادی برای مردم خواهد داشت لذا نباید مردم و دولت را در ماههای آخر تحت فشار مشکلات اقتصادی قرار داد.
 
- تراکنش‌های بانکی که مردم انجام می‌دهند برای خرید جنس یا خدمات است و قرار نیست که چندین بار از مردم مالیات اخذ شود و همه اینها خطوط قرمزهایی هستند که دولت آنها را مدنظر قرار داده است.