شکل (1) مدل معادلات ساختاری(در حالت آماره تی)
شکل (2) مدل معادلات ساختاری(در حالت ضریب همبستگی)
برای بررسی برازش مدل نتایج در جدول زیر قابل مشاهده است:
جدول (1) بررسی برازش کلی معادلات ساختاری(در حالت ضریب همبستگی)
نام پارامتر |
مقدار |
حد مجاز |
نسبت کای اسکوئر به درجه آزادی |
1.247 |
کوچکتر از 3 |
شاخص برازش غیرنرم(RMSEA) |
0.003 |
کوچکتر از 0.05 |
شاخص برازش تطبیقی(CFI) |
0.941 |
بزرگتر از 0.9 |
شاخص برازندگی(GFI) |
0.962 |
بزرگتر از 0.8 |
شاخص برازندگی تعدیل یافته(AGFI) |
0.943 |
بزرگتر از 0.8 |
در این قسمت با بررسی تحلیل مسیر به بررسی فرضیات موجود میپردازیم، با توجه به نتایج به دست آمده نتایج در جدول ذیل آورده شده است:
جدول (2) تحلیل مسیر فرضیات تحقیق
فرضیه |
ضریب تاثیر |
آماره تی استیودنت |
سطح معنی داری |
نتیجهی آزمون |
استراتژی های تامین مالی بر موفقیت عملکرد سازمانی حوزه استارت آپ ها تاثیر دارد. |
0.66 |
2.369 |
0.011 |
تایید |
استراتژی تحلیلی بر موفقیت عملکرد سازمانی حوزه استارت آپ ها تاثیر دارد. |
0.55 |
7.394 |
0.004 |
تایید |
استراتژی آینده نگری بر موفقیت عملکرد سازمانی حوزه استارت آپ ها تاثیر دارد. |
0.63 |
4.618 |
0.025 |
تایید |
استراتژی تدافعی بر موفقیت عملکرد سازمانی حوزه استارت آپ ها تاثیر دارد. |
0.57 |
6.582 |
0.037 |
تایید |
استراتژی تهاجمی بر موفقیت عملکرد سازمانی حوزه استارت آپ ها تاثیر دارد. |
0.62 |
5.567 |
0.025 |
تایید |
5. نتیجه گیری:
شرکت نوپا یا استارتاپ به معنی شرکت نوپا، به یک شرکت یا کسبوکار گفته میشود که معمولاً به تازگی و در نتیجه کارآفرینی ایجاد شدهاست، رشد سریعی دارد، و در جهت تولید راه حلی نوآورانه و دوامپذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته است. استیو بلنک استارتاپ را به این شکل تعریف میکند استارتاپ یک سازمان موقت است که به منظور یافتن یک مدل کسب وکار قابل تکرار و مقیاس پذیر طراحی شده است. در یک استارتاپ بر خلاف یک شرکت، به جای صرف زمان طولانی برای تولید یک محصول و سپس محاسبه ارزش آن، درمدت زمان بسیار کوتاه یک محصول اولیه تولید می شود و به تعدادی مشتری ارائه می شود تا ارزش آن بر اساس نیاز و بازخورد مشتری محاسبه شود، و به جای تهیه یک داکیومنت طولانی و پیش بینی چند سال آینده کسب و کار خود، در 10 ساعت مدل تجاری خود را بر روی بوم مدل کسب و کار پیاده می کنند و قدم به قدم با مصاحبه و تحلیل رفتار مشتری، محصول را بهینه می کنند. وظیفه مهم در راهاندازی یک کسبوکار، تحقیق برای اعتبار، ارزیابی و توسعه ایده یا مفاهیم آن کسبوکار است. اگر ارزش یک شرکت بر اساس فناوری آن شرکت باشد، مهم است که بنیانگذاران از مالکیت معنوی ایدههای خود حفاظت کنند. از چالشهای راهاندازی یک شرکت نوپا سرمایه، نیروی انسانی و هزینههای پایه مثل اجاره دفتر و منشی است؛ برخی از شرکتهای نوپا برای کاهش این هزینهها از دفتر کار مجازی استفاده میکنند. حامیان مالی: شرکتهای نوپا معمولاً به دنبال جذب حمایت مالی هستند و همزمان به دنبال ایجاد مزیتهای رقابتی نسبت به سایر رقبا هستند. از این رو این شرکتها میکوشند تا با بازاریابی و ایجاد یک شبکه فروش منسجم زمینه مناسبی برای کسب و کار خود فراهم کنند. با این حال، سرمایهگذاری در شرکتهای نوپا یک نوع سرمایهگذاری خطر پذیر دانسته میشود. بسیاری از استارتآپها در تناسب محصول و بازار با شکست مواجه میشوند. بدون وجود داشتن یک استراتژی رشد هوشمندانه، استارتآپها نقشه راه شفاف و مشخصی برای موفقیت طولانیمدت در اختیار ندارند. استراتژی بازاریابی، جز اساسی در برنامه کسب و کار استارت آپ و برنامه های بازاریابی محسوب می شود. می تواند به عنوان راهنمای عملکرد مورد استفاده قرار گیرد تا تمام تلاش های بازاریابی به یک جهت تجمیع شوند. قبل از شروع هرگونه کمپین یا برون سپاری در بازاریابی کسب و کارتان، مهم است که بطور واضح بفهمید که اهداف و چالش های پیش روی شما چیست؟ این جایی است که باید یک استراتژی بازاریابی تعریف شود. یک بازاریابی مؤثر به استراتژی نیاز دارد و این استراتژی فقط نیاز به دانستن کارهایی را که می خواهید انجام دهید نیست، بلکه دلیل اقدامات آن نیز است. هدف از استراتژی بازاریابی ایجاد یک سند زیبا از نظر ظاهری نیست. هدف از این سند هدایت فعالیت های بازاریابی خود برای اطمینان از انجام کارهای مناسب برای کسب و کار شما است. در دنیایی که اکثریت قریب به اتفاق استارت آپ ها با شکست مواجه هستند، به نظر می رسد توجه به این امر بسیار مهم است. در این تحقیق به بررسی تاثیر استراتژی های تامین مالی بر موفقیت عملکرد سازمانی در حوزه استارت آپ ها پرداخته شد در این راستا استراتژی های تامین مالی در چهار بعد استراتژی های تحلیلی، آینده نگری، تدافعی و تهاجمی تعریف شد که تاثیر آن بر عملکرد سازمانی مورد بررسی قرار گرفت، بدین منظور پرسشنامه ای تهیه و با تایید روایی و پایایی آن در بین نمونه آماری شامل 269 نفر از مدیران، کارشناسان و فعالین در حوزه استارت آپ در شهر تهران به شیوه در دسترس توزیع شد. با گردآوری پرسشنامههای توزیع شده اقدام به تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آموس و روش مدل معادلات ساختاری گردید که با توجه به نتایج کلیه فرضیات مورد تایید قرار گرفتند. در بخش بعد به تحلیل هر یک از فرضیات و همراستایی نتایج با تحقیقات پیشین پرداخته شده است.
در فرضیهی اصلی با توجه به اینکه سطح معنی داری برابر با 0.011 و کوچکتر از 0.05 (P-Value<0.05) دارد و آماری تی حد مجاز را رعایت کرده است به معنای تایید فرضیهی مقابل که در آن نشان از تایید تاثیر استراتژی های تامین مالی بر موفقیت عملکرد سازمانی حوزه استارت آپ ها تاثیر دارد. نتایج این بخش با تحقیقات(وگنر و مازوتو، 2019)، امینی و همکاران(1398)، برترند و همکاران(2016)، نایدو و همکاران (2016)، مارچت (2010) و وو و همکاران(2019) همراستا میباشند. در فرضیه اول فرعی با توجه به اینکه سطح معنی داری برابر با 0.004 و کوچکتر از 0.05 (P-Value<0.05) دارد و آماری تی برابر با 7.394 و حد مجاز را رعایت کرده است به معنای تایید فرضیهی مقابل که در آن نشان از تاثیر استراتژی تحلیلی بر موفقیت عملکرد سازمانی حوزه استارت آپ ها تاثیر دارد. نتایج این بخش با تحقیقات ترکمنی و پرهیزکار(1396)، دیلمی و همکاران(1398)، (وگنر و مازوتو، 2019)، نایدو و همکاران (2016) و وو و همکاران(2019)، همراستا میباشند. در فرضیهی فرعی دوم با توجه به اینکه سطح معنی داری برابر با 0.025 و کوچکتر از 0.05 (P-Value<0.05) دارد و آماری تی برابر با 4.618 و حد مجاز را رعایت کرده است به معنای تایید فرضیهی مقابل که در آن نشان از تاثیر استراتژی آینده نگری بر موفقیت عملکرد سازمانی حوزه استارت آپ ها تاثیر دارد. نتایج این بخش با تحقیقات وو و همکاران(2019)، خلیلی و آذینفر(1394)، چوا و همکاران،2018) و وگنر و مازوتو(2019) همراستا میباشند. در فرضیه فرعی سوم با توجه به اینکه سطح معنی داری برابر با 0.037 و کوچکتر از 0.05 (P-Value<0.05) دارد و آماری تی برابر با 6.582 و حد مجاز را رعایت کرده است به معنای تایید فرضیهی مقابل که در آن نشان از تایید تاثیر استراتژی تدافعی بر موفقیت عملکرد سازمانی حوزه استارت آپ ها تاثیر دارد. نتایج این بخش با تحقیقات امینی و همکاران(1398)، خلیلی و آذینفر(1394)، نایدو و همکاران (2016) و برترند و همکاران(2016) همراستا میباشند. در فرضیه فرعی چهارم با توجه به اینکه سطح معنی داری برابر با 0.025 و کوچکتر از 0.05 (P-Value<0.05) دارد و آماری تی برابر با 5.567 و حد مجاز را رعایت کرده است به معنای تایید فرضیهی مقابل که در آن نشان از تایید تاثیر استراتژی تهاجمی بر موفقیت عملکرد سازمانی حوزه استارت آپ ها تاثیر دارد. نتایج این بخش با تحقیقات ترکمنی و پرهیزکار(1396)، وو و همکاران(2019)، چوا و همکاران(2018)، وگنر و مازوتو(2019) و برترند و همکاران(2016) همراستا میباشند.
با توجه به نتایج فرضیه اول اصلی که نشان از تایید تاثیر استراتژی های تامین مالی بر موفقیت عملکرد سازمانی حوزه استارت آپ ها دارد تاکید بر سه گام تعامل، ساماندهی و تکامل که به صورت حلقوی با هم در تماس اند دارد. یک استارتاپ برای اینکه موفق باشد بیشتر از اینکه خودش استراتژی داشته باشد باید یپذیرد که با اکوسیستم خودش در تماس باشد. به عبارتی تعامل و همکاری جز ذات یک استارتاپ است. در این بخش می توان پیشنهاداتی همچون توجه به خلاقیت فردی اعضاء، ایجاد روحیهی کارگروهی در بین اعضا، ایجاد دوره های آموزشی به منظور تقویت همکاری و بالابردن سطح عملکرد، تنوع خدمات، تولیدات سفارشی، تولیدات با کیفیت مناسب و پشتیبانی خدمات ارایه تخفیفات، کاربرگ های مشتری مداری، ارایه خدمات متمایز اشاره کرد. با توجه به فرضیه اول فرعی که نشان از تایید تاثیر استراتژی تحلیلی بر موفقیت عملکرد سازمانی حوزه استارت آپ ها دارد میتوان مواردی همچون توجه به تبلیغات، تقویت زیرساخت های سازمان، استفاده از تکنولوژی های جدید سازمانی، آموزش به مدیران و کارکنان و سیستم های مدیریت ارتباط با مشتریان را مدنظر قرار داد. در فرضیه دوم فرعی که نتایج نشان از تایید تاثیر استراتژی آینده نگری بر موفقیت عملکرد سازمانی حوزه استارت آپ ها دارد میتوان مواردی همچون ریسک پذیری، آینده نگری، تقویت روحیه ی رقابت پذیری، متناسب کردن قیمت ها را مدنظر قرار داد. در فرضیه سوم فرعی که نتایج نشان ار تایید تاثیر استراتژی تدافعی بر موفقیت عملکرد سازمانی حوزه استارت آپ ها دارد میتوان مواردی همچون ارایه ایجاد کلاس های آموزشی به منظور ارتقای سطح دانشی سازمانی، ایجاد جلسات طوفان فکری در راستای هماهنگی و هم افزایی بیشتر کارکنان و مشتریان، و توجه به سیستم اتنقادات و پیشنهادات را مدنظر قرار داد. در فرضیه فرعی چهارم فرعی که نتایج نشان ار تایید تاثیر استراتژی تهاجمی بر موفقیت عملکرد سازمانی حوزه استارت آپ ها دارد میتوان مواردی همچون توجه به سیستم تحقیق و توسعه در سازمان، سفارشی سازی خدمات، در نظر گرفتتن نماد ها و نشانه های فرهنگی در تبلیغات در محصولات تولیدی را مدنظر قرار داد.
در تحقیقات آتی میتوان به به نقش دولت در موفقیت عملکرد در استارت آپ ها در مدل پرداخت، همچنین میتوان به در نظر گرفتن متغیرهایی نظیر مدیریت دانش، سیاست های مدیریتی و... در مدل اشاره کرد.
منابع:
ترکمنی, حامد و امیرمحمد پرهیزکار، (1396)، لزوم برندسازی و بهینه سازی صادرات در استان خراسان جنوبی، اولین کنفرانس ملی فرصتها و محدودیتهای سرمایه گذاری در حوزه صنعت خراسان جنوبی، بیرجند، دانشگاه صنعتی بیرجند،
خلیلی, کامران و کاوه آذین فر، (1394)، بررسی استراتژی های بازاریابی بین المللی و ارائه راهکارهایی برای بهبود صادرات محصولات در صنایع لبنی(مطالعه موردی شرکت لبنی کاله)، اولین همایش بین المللی نوآوری و تحقیق در هنر و علوم انسانی، استانبول، موسسه سفیران فرهنگی مبین
دهقان، نبی اله، 1395، بررسی، طبقه بندی و انتخاب استراتژی های ورودی به بازارهای بین المللی، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک، تهران، گروه ناب، موسسه مدیریت و توسعه
قاسمی, ، محمد، سورزاد، حسن، (1392)، بررسی تاثیر جامع مستقیم و غیر مستقیم برنامه های توسعه صادرات بر عملکرد صادرات شرکت ها، پنجمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت و دومین کنفرانس کارآفرینی و نوآوری های باز، تهران، همایشگران مهر اشراق
موسوی دوستی، سیده سمیرا ، حاجی علی اکبری، فیروزه، (1393)، بررسی عوامل مؤثر بر استراتژی های بازاریابی صادرات محصولات لبنی شرکت پگاه زنجان، همایش بین المللی مدیریت، تهران، موسسه سفیران فرهنگی مبین
Agarawal, S. et al, 1992, choice of foreign market entry mode: impact of ownership location and internalization factor, Iowa State University.
Al-Hyari, K., Al-Weshah, G., & Alnsour, M. (2012). Barriers to internationalisation in SMEs: evidence from Jordan. Marketing Intelligence & Planning, 30(2), 188-211.
Bertrand, O., Betschinger, M. A., Bertschy, N., & Shidlauskas, R. (2016). On the Role of the Political Regime in the Choice between International Acquisitions and Joint Ventures when Entering an Emerging Market: Evidence from Russia. In Advances in Mergers and Acquisitions (pp. 37-52). Emerald Group Publishing Limited.
Brush, C. G. (2015). Export Entry in Small Companies: Effecs of Timing on Strategy and Performance. Journal of Small Business Strategy, 7(3), 53-68.
Bochra, K., Kryzanowski, L., & M’Zali, B. (2013). The impact of the dimensions of social performance on firm risk. Journal of Banking & Finance, 37(4), 1258-1273.
Bergeron, F., Raymond, L., & Rivard, S. (2004). Ideal patterns of strategic alignment and business performance. Information & management, 41(8), 1003-1020.
Jenster, P., & Søilen, K. S. (2013). The Relationship between Strategic Planning and Company Performance–A Chinese perspective. Journal of Intelligence Studies in Business, 3(1).
Koksal, M.H. (2008), “How export marketing research affects company export performance: evidence from Turkish companies”, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 26 No. 4, pp. 416-30.
Meyer, Klaus, 1998, “Entry Mode Choice in Emerging Market: Greenfield, Acquisition, and Brownfield”, working paper, Copenhagen Business School.
Naidoo, V., Donovan, J., Milner, T., & Topple, C. (2016). Entry Modes as a Component of International Marketing Strategy: A Mixed-Method Analysis of Higher Education Services. In International Marketing of Higher Education (pp. 47-82). Palgrave Macmillan US.
Parnell, J. A., & Crandall, R. E. (2016). In Pursuit of Crisis Readiness: An Examination of Managerial Characteristics, Firm Size, Industry Domain and Strategic Type within the Miles and Snow Framework. Journal of the North American Management Society, 22.
Roy, A., Sekhar, C., & Vyas, V. (2016). Barriers to internationalization: A study of small and medium enterprises in India. Journal of International Entrepreneurship, 14(4), 513-538.
Spencer, G. (1980). U.S. Patent No. 5,826,261. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office.
Theodosiou, M., Kehgias, J., & Katsikea, E., (2012), Strategic orientations, marketing capabilities and firm performance: An empirical investigation in the context of frontline managers in service organizations, Industrial Marketing Management, 41 (7), 1058-1070.