رشد زیر سایه کرونا
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی سالی بزرگ را به پایان رساندند. هفت شرکت ارزشمند فناوری ایالات‌متحده ازجمله اپل، مایکروسافت، آمازون، آلفابت، فیس‌بوک، تسلا و انویدیا، در سال 2020 جمعاً 3.4 تریلیون دلار به سقف بازار اضافه کردند. وضعیتی که از پاندمی جهانی و بحران اقتصادی بزرگ‌تر ناشی شده است. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی درباره وضعیت این شرکت‌های تکنولوژی در سال 2020 منتشر کرد.
 
بین ادامه خوش‌بینی نسبت به فروش آیفون، رشد مایکروسافت، کنترل مستمر آمازون بر تجارت الکترونیک و قدرت گوگل و تبلیغات آنلاین فیس‌بوک، بیگ‌تک‌ها نه‌تنها توسط پاندمی کووید 19 کند نشدند، بلکه با افزایش سلطه بر بازار و ارزش هم مواجه شدند.
 
بزرگ‌ترین شگفتی سال تسلا بود. سهام این شرکت امسال تقریباً 9 برابر صعود کرد. این وضعیت هم با بالا بردن سقف بازار این سازنده خودروی الکترونیکی از 76 میلیارد دلار در ابتدای سال به 669 میلیارد دلار در پایان روز پنجشنبه رخ داد. باوجود تعطیلی‌های اولیه کارخانه‌ها به دلیل شیوع همه‌گیری، تسلا توانست در تحویل وسایل نقلیه در سه‌ماهه سوم سال رکورد بزند.
 
در این ماه، تسلا به بزرگ‌ترین شرکتی که بیشترین سود را در S&P 500 داشت تبدیل شد. این شرکت در پنج فصل سودآوری مستقیم داشت.
 
در همین حال تراشه ساز انویدیا سال 2020 ارزش خود را دو برابر کرد و با سقف بازار 323 میلیارد دلار بسته شد. این شرکت به‌این‌ترتیب به هفتمین شرکت ارزشمند فناوری تبدیل‌شده است.
 
تراشه‌های انویدیا در دیتاسنترها هم موردتوجه قرارگرفته است. جایی که حجم کار افزایش یافته و سرعت بیشتری موردنیاز است.
 
در سپتامبر، انویدیا با خرید تراشه ساز موبایل Arm Holdings از سافت‌بانک به ارزش 40 میلیارد دلار موافقت کرد و دومین معامله بزرگ خود را انجام داد. بااین‌حال، قانون‌گذاران چینی هنوز می‌توانند ادامه کار با این شرکت را متوقف کنند.
 
تاکنون بیشترین افزایش در سقف بازار توسط اپل رخ‌داده است که به لطف صعود سهام 81 درصدی تقریباً یک تریلیون دلار ازنظر ارزش جهش کرده است.
 
ارزش آمازون که از رشد در تجارت مصرف‌کننده و رایانش ابری خود بهره‌مند بود هم 710 میلیارد دلار افزایش یافت.
 
مایکروسافت 480 میلیارد دلار درآمد کسب کرد. درعین‌حال آلفابت 268 میلیارد دلار و فیس‌بوک هم 193 میلیارد دلار درآمد به دست آورد.
 
دستاوردهای به‌دست‌آمده به‌وضوح در صف ثروتمندترین افراد و شرکت‌ها شکل‌گرفته است. جف بزوس آمازون ثروتمندترین فرد در جهان است، پس از او تسلا، ایلان ماسک و بعد هم بنیان‌گذار مایکروسافت، بیل گیتس قرارگرفته‌اند.
 
مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک در رتبه پنجم قرار دارد. همچنین در لیست 10 نفر برتر، بنیان‌گذاران گوگل، لری پیج و سرگئی برین و مدیرعامل سابق مایکروسافت، استیو بالمر دیده می‌شوند.