ایران تولید نفتش را دو برابر می کند؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، طبق گفته روسیه و عربستان، رهبران اوپک پلاس، این گروه به لطف جلسات ماهانه، واکنش سریع‌تر به بازار نشان خواهند داد و رویکردهای عملی تری را در بازار نفت در پیش خواهد گرفت. بلومبرگ گزارشی دراین باره منتشر کرده است.
 
شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان گفت: کنفرانس های مکرر اوپک پلاس به این معنی است که سیاست گذاران در کشورهای تولید کننده نفت در ماه های آینده بازار را هدایت خواهند کرد، نه دلالان.
 
او پس از گفتگوهای روز شنبه در ریاض با الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه با خبرنگاران صحبت کرد. نواک گفت: ما جلسات ماهانه برگزار می کنیم، چرا که معتقدیم بازار هنوز بهبود نیافته است و همچنین بسیار بی ثبات است. او ادامه داد: ما باید رویکرد عملی داشته باشیم و بتوانیم سریع تر واکنش نشان دهیم.
 
پس از دور دشوار گفتگوها در اوایل دسامبر، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش توافق کردند هر ماه جلساتی را برگزار کنند؛ اقدامی معنی دار نسبت به برنامه معمول هر شش ماه آنها. جلسه بعدی این گروه 4 ژانویه برگزار خواهد شد، زمانی که آنها بررسی خواهند کرد که آیا تولید 500 هزار بشکه نفت خام در روز به بازار اضافه شود یا خیر؟
 
دو وزیر عربستانی و روسیه ای بار دیگر بر تعهد خود به این گروه و کاهش تولید آن تاکید کردند. آنها گفتند روابط اقتصادی میان دو کشور با رشد تجارت دو جانبه و سرمایه گذاری های مشترک صندوق های سرمایه گذاری مستقل آنها در حال گسترش است.
 
شاهزاده عبدالعزیز گفت: ما در تعهد خود به اوپک پلاس و برای اطمینان از ثبات بازار نفت موافق هستیم. نواک هم گفت: گفتگوهای حضوری در ریاض در ماه مارس دوباره برگزار خواهد شد. این جلسات گامی به سوی روابط مستحکم تر است.
 
به گفته رسانه های روسی، پس از سفر نواک به عربستان سعودی، او روز دوشنبه با وزیر نفت ایران، بیژن نامدار زنگنه در مسکو دیدار خواهد کرد.
 
به گزارش رسانه های ایران، زنگنه قصد دارد در چارچوب سفر خود با همتای روسی تازه منصوب شده اش، نیکولای شولگینوف دیدار و درباره آخرین تحولات بازار نفت گفتگو کنند. سخنگوی شولگینوف هم برنامه این دیدار را تایید کرده است.
 
زنگنه این هفته اعلام کرد که ایران قصد دارد تولید نفت را تقریبا دو برابر کرده و به 4.5 میلیون بشکه در روز در سال 2021 برساند. البته این امر برای تلاش اوپک پلاس برای ایجاد ثبات در بازار و افزایش آرام آرام تولید نفت این گروه، در تناقض است.