چقدر یارانه به جیب پردرآمدها رفت!
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، محمدحسین صابر، رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در تازه ترین اظهاراتش گفته است که منظور از هدفمندی، بالا بردن سطح درآمدی دهک‌های پایین است و افزایش با منابع محدود نیازمند کم شدن دهک‌های بالاتر و اضافه شدن به دهک‌های پایین است، ولی آماری که منتشر شده این موضوع را تایید نمی کند و نشان می دهد که به بیش از ۹۵ درصد مردم یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی پرداخت می‌شود، مشخص است که جمع زیادی از غیرنیازمندان و دهک های بالا در این فهرست قرار دارند. سال ۱۳۹۶ بود که گزارش عملکرد هدفمندی یارانه‌ها نشان داد حدود ۷۶ میلیون و ۹۶ هزار و ۳۵۰ نفر هر ماه یارانه نقدی دریافت می‌کنند.
 
این در حالی بود که با توجه به این‌که براساس آخرین سرشماری عمومی، جمعیت ایران حدود ۷۹ میلیون نفر برآورد شده بود، بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور در آن زمان یارانه نقدی دریافت می‌کردند.اکنون سه سال بعد باز هم آمار ۹۵ درصدی از پرداخت یارانه نقدی اعلام می شود که به صراحت بر خرج هزاران میلیارد تومان در هر ماه برای جمعی که بخش زیادی از آن ها به مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیاز ندارند، تاکید دارد.
 
قوانین بودجه نیز همچنان بر حذف سه دهک بالا تاکید دارند ولی در عمل اتفاقی نمی افتد. جالب این که در لایحه بودجه 1400 نیز به حذف سه دهک برای چندمین سال متوالی اشاره شده است. به این ترتیب سالیانه 13 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به سه دهک بالای جامعه پرداخت می شود.