به دلیل رشد تورم نرخ ارز هم افزایش می‌یابد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، سیدکمال سیدعلی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی گفت: باید این رابطه دو سویه مدیریت شود که به طور قطع تورم از طریق کنترل حجم نقدینگی و کاهش رشد پایه پولی مدیریت می‌شود. نرخ ارز هم به میزان منابعی که در اختیار داریم می‌تواند کنترل شود، یعنی اگر عرضه کافی وجود نداشته باشد به طور قطع نرخ ارز بالا می‌رود.
 
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی معتقد است: رابطه تورم و ارز یک رابطه دوسویه است، یعنی به اعتقاد بنده به دلیل رشد تورم نرخ ارز هم افزایش می‌یابد و موضوعی که صاحبنظران اقتصادی بر آن اتفاق نظر دارند این است که با افزایش نرخ ارز، دیگر قیمت‌ها نیز متاثر از آن بالا می‌رود که در نهایت باعث ایجاد تورم خواهد شد.
 
به گفته وی، تقاضا در بازار نرخ را تعیین می‌کند و اگر منابع ضعیف ارزی داشته باشیم، افزایش نرخ را شاهد خواهیم بود. از سوی دیگر با توجه به اینکه نیاز ارزی در سال حداقل ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار است، اگر واردات کالا و خدمات را به طور کامل داشته باشیم نیاز زیادی به ارز خواهیم داشت که تاثیر زیادی بر اقتصاد کلان می‌گذارد.
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در واکنش به اینکه چگونه باید متنوع‌سازی سبد ارزی را محقق سازیم اظهار کرد: باید به مرور بتوانیم ارز نفتی را از اقتصاد خارج کنیم و میزان وابستگی به درامد‌های نفتی را نیز کاهش دهیم. اگر هم درآمد نفتی حاصل می‌شود باید در سرمایه گذاری‌های پروژه‌ها و زیرساخت‌های کشور هزینه شود. ضمن اینکه باید واردات از طریق صادرات غیرنفتی انجام شود و به تبع آن، سرمایه‌گذاری بر زیرساخت‌های صادراتی انجام شود، همانطور که اگر چندسال گذشته در بخش‌های پتروشیمی یا فولاد سرمایه‌گذاری نداشتیم به این میزان درآمد ارزی امروز دست نمی‌یافتیم.
 
سیدعلی با تاکید دوباره بر مدیریت رابطه ارز و تورم و بالعکس و همچنین تجهیز منابع ارزی برای کنترل ارز و کنترل حجم نقدینگی و کسری بودجه و افزایش پایه پولی تصریح کرد: هرچند امروزه معامله با دلار بسیار کم شده، اما فرهنگ کشور و نحوه محاسبات که براساس دلار صورت می‌گیرد تاثیرات خود را بر اقتصاد می‌گذارد. به عنوان نمونه در بودجه و بخش‌های دیگر مبنا نرخ دلار است، در حالی که سبد ارزی کشور باید ملاک قرار گیرد.
 
او با بیان اینکه اگر می‌توانستیم با یورو کار کنیم قطعا با دیگر کشور‌ها روابط بهتری داشتیم، ادامه داد: ارزش ریال باید نسبت به کل سبد ارزی باید مقایسه بشود نه صرفا با دلار یا واحد پول کشور‌های دیگر. در این شرایط بانک مرکزی باید سهم دلار را در سبد ارزی کاهش دهد که نیازمند مکانیزم ویژه‌ای است. البته در حال‌حاضر به طور کلی خیلی کم با دلار کار می‌کنیم، اما با توجه به فرهنگی که در کشور نهادینه شده و اینکه برخی شرکای عمده ایران تبدیل پول ملی را براساس دلار انجام می‌دهند، شاهد تحولات اقتصادی ناشی از نرخ دلار هستیم.